رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
  • سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
  • کد خبر : 7300
  • سیاست » هنر
  • چاپ خبر : کلاه سفیدهای روسیاه هم اسکار گرفتند + عکس
کلاه سفیدها
سیاسی‌ترین جایزه‌های تاریخ؛

کلاه سفیدهای روسیاه هم اسکار گرفتند + عکس

اعطای اسکار به مستند «کلاه سفید‌ها» در حالی صورت می‌گیرد که ماهیت فعالیت‌های این سازمان در کمک به تروریست‌های سوریه بوسیله عکس‌ها و فیلم‌هایی که اخیرا از این گروه منتشر گردیده، روشن شده است.  مشرق- مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار برگزار شد و این آکادمی جوایز خود را به برندگان در رشته‌های […]

اعطای اسکار به مستند «کلاه سفید‌ها» در حالی صورت می‌گیرد که ماهیت فعالیت‌های این سازمان در کمک به تروریست‌های سوریه بوسیله عکس‌ها و فیلم‌هایی که اخیرا از این گروه منتشر گردیده، روشن شده است.

 مشرق- مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار برگزار شد و این آکادمی جوایز خود را به برندگان در رشته‌های مختلف اعطا کرد که اسکار بهترین مستند کوتاه نیز به «کلاه سفید‌ها» (The White Helmets) تعلق گرفت. مطرح کردن نام سازمان «کلاه سفیدها» با اعطای جایزه در مراسم اسکار، بار دیگر گمانه‌زنی در رابطه با نادیده گرفتن مولفه‌های هنری در بعضی از رشته‌های اسکار را افزایش داد.
 
اورلاندو وون اینسایدل کارگردان انگلیسی مستند «کلاه سفید‌ها» اسکار بهترین مستند کوتاه را دریافت کرد

کلاه‌ سفیدها مستندی ۴۰ دقیقه‌ای ساخته‌ شبکه‌ نت‌فلیکس و به کارگردانی اورلاندو وون اینسایدل اهل انگلیس، درباره‌ سازمانی به همین نام در سوریه است که مدعی هستند که در جریان جنگ داخل این کشور به کمک هموطنان‌شان آمدند و به آنها برای حفظ جان‌شان در درگیری‌ها و نجات شهروندان از زیر آوار حملات هوایی کمک می‌کنند. مستندی که از ویژگی فنی منحصر به فردی بهره نبرده و از لحاظ ساختار نیز یک مستند معمولی است و بیشتر در یک بستر عاطفی اقدام به ظالم نشان دادن دولت بشار اسد و ارتش روسیه در شهر حلب می‌کند.

 
صحنه‌های عاطفی زیادی جهت تاثیرگذاری بر مخاطب در جهت تنفر از دولت بشار اسد و روسیه در مستند «کلاه سفید‌ها» قرار دارد

سازمان کلاه‌ سفیدها که مدتی است بواسطه انتشار عکس‌ها و فیلم‌های ساختگی آنها از کمک به مردم سوریه در فضای مجازی به فریب افکار عمومی متهم گردیده‌اند، حال به تطهیر چهره آنها با ساخت یک مستند دست زده شده و برای تایید آن اسکار هم اهدا می‌شود؛ اما هویت واقعی کلاه‌سفیدها چیست و چرا رسانه‌ها و دولت‌های غربی به حمایت تبلیغاتی سنگین به نفع آنها می‌پردازند؟

نام رسمی این سازمان، «دفاع مدنی سوریه» معرفی شده که در واقع نام یکی از سازمان‌های قدیمی (۶۳ سال پیش) بشردوستانه در سوریه است که این گروه به نفع خود مصادره کرده است. بنیان‌گذار این گروه «جیمز لو مسوریر» افسر سابق و مشاور اطلاعاتی ارتش انگلیس است که از ابتدای سال ۲۰۱۳ آموزش‌های اولیه به داوطلبان در سوریه را آغاز کرد. این گروه توسط سازمان «تحلیل، تحقیق و دانش» امارات (سازمانی که با انگلیس و آمریکا، هم‌کاری می‌کند و لو مسوریر در آن مشغول به کار بود) و سازمان غیردولتی «انجمن تجسس و نجات آکوت» ترکیه، تمرین‌ها و آموزش‌های اولیه را دید و در سال ۲۰۱۴ در شکل کنونی خود رسماً تأسیس شد. جالب این‌که در همین سال، لو مسوریر سازمان «می‌دی» رسکیو را تأسیس کرد؛ سازمان «می‌دی رسکیو» (Mayday Rescue، به معنای نجات اضطراری) بنیادی ثبت‌شده در هلند است که حمایت از کلاه‌سفیدها را به عهده دارد.
«جیمز لو مسوریر» افسر سابق ارتش انگلیس، بنیان‌گذار گروه کلاه‌سفیدها بود

این گروه صرفاً در سوریه و منحصراً در مناطقی فعالیت می‌کنند که تحت کنترل تروریست‌ها هستند. نکته جالب در رابطه با کمک‌های مالی به این گروه را می‌توان در گزارش USAID که در ژانویه ۲۰۱۵ منتشر شد، مشاهده کرد: این نهاد ۱۸ میلیون دلار به کلاه سفیدهای سازمان دفاع مدنی سوریه اختصاص داده است. «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا»USAID) ) بازوی سازمان سی‌آی.ایCIA  و یکی از مهم‌ترین نهادهای افزایش قدرت نرم و سیاست تغییر در دولت‌ها بدست حکومت آمریکا محسوب می‌شود. همچنین لندن تلگراف در مورد کلاه سفیدها می‌گوید که یکی از تامین کننده اصلی این سازمان وزارت خارجه امارت متحده عربی است که ۵/۳ میلیون یورو به این موسسه اعطا کرده است.

علاقه شدید کلاه‌سفیدها به عکس گرفتن و فیلم‌برداری از همه ماموریت‌ها در سوریه شاید در ابتدا عجیب به‌نظر می‌رسید؛ به‌ویژه آنکه تصاویر منتشرشده درباره کلاه‌سفیدها بیش‌تر شبیه به فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی بود و مشروعیت و اعتبار زیادی برای فعالیت‌ آنها کسب کرده بود. این چهره خوب اما زمانی شروع به مخدوش شدن کرد که عکس و فیلم‌هایی از اعضا و ماموریت‌های کلاه سفیدها در سوریه منتشر شد که نشان می‌داد این گروه در همکاری با تروریست‌ها و در راستای تبلیغاتی به نفع گروه‌های تروریستی مانند جبهه النصره و بر ضد دولت بشار اسد فعالیت می‌کنند.

 
تصاویر منتشرشده درباره کلاه‌سفیدها بیش‌تر شبیه به فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی است تا واقعیت؛ هدف از این همه درام، مشروعیت بخشیدن به مأموریت کلاه‌سفیدهاست

 عکس‌ها و فیلم‌هایی که کلاه‌ سفیدها را رسوا کرد

اواخر سپتامبر سال گذشته صفحه رسمی توئیتر کلاه‌سفیدها با انتشار تصویری مدعی شد که تعدادی غیرنظامی در حملات هوایی روسیه در سوریه کشته شده‌اند. این در حالی بود که انتشار اولیه این تصویر، به ۵ روز پیش از آنی برمی‌گشت که روسیه حتی اولین حملات هوایی علیه تروریست‌ها در سوریه را انجام دهد.

 

 انتشار دو عکس مشابه از حمص در دو تاریخ مختلف: یکی قبل و دیگری بعد از حملات روسیه

در ویدئویی دیگر گروهی از نیروهای کلاه سفید با گروهی از تروریست های جبهه النصره به شادی کردن مشغول‌اند. اضافه بر این که تعدادی از داوطلبان با بالا بردن علامت پیروزی بر سر جسد نظامیان سوری که به دست ترورست‌های النصره به قتل رسیده‌اند حاضر هستند. در ویدئویی دیگر دواطلبی با نام معاویه حسن آغا از ادلب با همان لباس یعنی با کلاه سفید در کنار ترورسیت‌های النصره با نیروهای سوری می‌جنگد.

 

اسکار به روسیاهان کلاه سفید

 حضور اعضای سازمان کلاه سفیدها در کنار تروریست‌های سوریه

 
اعضای سازمان کلاه سفیدها بر سر جسد نظامیان سوری که به دست ترورست‌های النصره به قتل رسیده‌اند، علامت پیروزی نشان می‌دهند
بررسی‌های به عمل آمده از حساب‌های کاربری اعضای گروه کلاه سفیدها و اطلاعات منتشره از آنها توسط منابع امنیتی سوری، وابستگی تشکیلاتی آن به القاعده و سایر گروه‌های مسلح تکفیری بصورت کامل آشکار شده است. در تصاویری که اعضای این گروه در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده‌اند، حضور آنها به‌عنوان عضو مسلح به اثبات رسیده است. این گروه با حضور در مراکز منهدم شده القاعده در شهرهای حلب و ادلب با صحنه‌سازی و تهیه خوراک تبلیغاتی برای فضاسازی رسانه‌های حامی تروریسم علیه عملیات نیروهای دولتی سوریه تلاش می‌کند.
 
تصاویر اعضای کلاه سفیدها که مسلح در رکاب تروریست‌ها هستند

شاید بزرگ‌ترین شوک به استفاده‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی، بخشی از یک ویدئو باشد که در آن نیروهای دفاع مدنی یا همان کلاه سفیدها در صحنه اعدام یک شهروند که به دست تروریست‌های جبهه النصره درحریتان شمال حلب انجام می‌شود، حضور دارند.

 حضور اعضای کلاه سفیدها در صحنه اعدام یک شهروند سوری به دست تروریست‌های جبهه النصره

این ویدئو پس از انتشار از صفحه‌های کانال‌های بزرگ پاک می‌شود. تنها سایت لایفلیک نسخه‌ای از آن را حفظ می‌کند که در زیرش نوشته شده: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، یوتیوب ویدئویی که در آن کلاه سفید‌ها جنایت می‌کردند و دوشادوش القاعده هستند را حذف کرد.

یک ویدیوی عجیب دیگر در فضای مجازی به سرعت منتشر شد که امداگران موسوم به «کلاه سفید» را در شهر حلب سوریه، در حال اجرای «چالش مانکن» نشان می‌دهد! این ویدیو اولین بار در وبسایتRFSMediaOfiice منتشر شد، ولی وقتی انتشار آن جنجالی شد، از روی این سایت حذف گردید. RFSگروهی است که برای گروه‌های مختلف تروریستی که علیه دولت سوریه می‌جنگند، ویدیوهای تبلیغاتی تهیه می‌کند. تاکنون بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ نفر از این ویدیو در فیسبوک بازدید کرده‌اند و سوالات زیادی در اذهان مخاطبان درباره اصلی یا جعلی بودن این ویدیو و ماهیت و ماموریت کلاه سفیدها در سوریه به وجود آمده است.
این موارد فقط بخشی از شواهدی است که نشان می‌دهد کلاه‌سفیدها هم مانند بسیاری دیگر از گروه‌های به اصطلاح حقوق بشری و بشردوست (موقوفه ملی دموکراسی، عفو بین‌الملل، پزشکان بدون مرز،…)، مأموریتی جز خدمت به منافع کشورهای غربی ندارند و دادن اسکار به مستندی با نام و موضوع آنها نشان دهنده آن است که این سازمان به مشروعیت و تاییدی دوباره برای ادامه خدمت به تروریست‌ها نیاز دارد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • سوای از همه مسائل
    خیلی عجیبه!
    برخی از ایرانی ها از اینکه یه نفر ایرانی با پول بادآورده یک حکومت بدوی داعش ساز برود در دنیا جار بزنه که ایرانی ها پست و بی غیرت و کثیف هستند خوشحال می شوند؟!

  • اما در این میان آنچه برنده شد، همان سفارش اتحادیه اروپایی/قطری بود که فیلمساز ایرانی را (خودآگاه یا ناخودآگاه) در قالب نگاه نژادپرستانه و تحقیرگرانه‌ای قرار داد که توسط مراکز استراتژیک ایالات متحده نسبت به آیین‌ها و سنت‌های دینی ملت‌ها (برای پرداختن به موضوع تعرض جنسیتی مبتلابه جامعه خودشان) تئوریزه شده و فراتر از امثال ترامپ و اوباما، سیاست‌های خود را از طرق مختلف از جمله جایزه و سفارش و جشنواره و … به این افراد حقنه می‌کند.