رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
  • سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
  • کد خبر : 19170
  • ورزش
  • چاپ خبر : آغاز آخرین نبرد شاگران کولاکوویچ/ پیش به سوی «جام‌جهانی کوچک»
تیم ملی والیبال

تیم ملی والیبال ایران بعد از سپری کردن دو تورنمنت لیگ جهانی ۲۰۱۷ و مسابقات انتخابی مردان جهان، از امروز جدال خود با برترین‌های قاره‌های جهان را در کشور ژاپن آغاز خواهد کرد به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان، مسابقات والیبال قهرمان بزرگ قاره‌ها مسابقات مهمی است و رتبه نهایی هر تیم در پایان […]

تیم ملی والیبال ایران بعد از سپری کردن دو تورنمنت لیگ جهانی ۲۰۱۷ و مسابقات انتخابی مردان جهان، از امروز جدال خود با برترین‌های قاره‌های جهان را در کشور ژاپن آغاز خواهد کرد

به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان، مسابقات والیبال قهرمان بزرگ قاره‌ها مسابقات مهمی است و رتبه نهایی هر تیم در پایان برگزاری این رقابت، روی رنکینگ جهانی تیم‌ها تاثیر خواهد گذاشت. از همین رو این مسابقات برای تیم ملی والیبال کشورمان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند بستری مناسب باشد برای ارتقا رنکینگ والیبال ایران در جدول مردان فدراسیون جهانی والیبال FIVB. شاگردان ایگور کولاکوویچ امروز و از ساعت ۱۱ صبح نخستین جدال خود را مقابل تیم ملی والیبال ایتالیا برگزار خواهند کرد و امیدوارند با آغازی خوب در این نبرد حساس و مهم، در ادامه روند خوبی را پیش بگیرند.

**یک تورنمنت معتبر

جام قهرمانان بزرگ جهان یک تورنمنت والیبال در سطح بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۳ برای نخستین‌بار به پیشنهاد ژاپن و با موافقت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برگزار شد. این رقابت‌ها همواره یک سال بعد از بازی‌های المپیک در دو گروه مردان و زنان به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود و به جام جهانی کوچک یا جام بین قاره‌ای نیز معروف است.

این رویداد بعد از المپیک، قهرمانی جهان، جام جهانی و لیگ جهانی پنجمین تورنمنت معتبر والیبال در جهان محسوب می‌شود که با حضور قهرمانان پنج قاره جهان و تیم ژاپن به عنوان میزبان برگزار می‌شود. هفتمین دوره مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان سال ۲۰۱۷ در گروه زنان از ۱۴ تا ۱۹ شهریورماه سال جاری با حضور تیم‌های ژاپن (میزبان)، چین (آسیا)، روسیه (اروپا)، برزیل (آمریکای جنوبی)، آمریکا (نورسیکا) و کره جنوبی (سهمیه فدراسیون جهانی) برگزار شد و تیم ملی زنان چین موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

همچنین در گروه مردان تیم‌های ژاپن (میزبان)، ایران (آسیا)، فرانسه (اروپا)، برزیل (آمریکای جنوبی)، آمریکا (نورسیکا) و ایتالیا (سهمیه فدراسیون جهانی) از امروز تا ۲۶ شهریور ماه به مصاف هم خواهند رفت. تیم ملی والیبال مردان برزیل همانند بسیاری از رقابت‌های والیبال در سطح جهان،در این رقابت‌ها هم پرافتخارترین است. برزیل در شش دوره قبلی رقابت‌های والیبال مردان جام قهرمانان بزرگ جهان شرکت کرده است و چهار مدال طلا و دو نقره به دست آورده است.

این بدین معنی است که برزیل همیشه بر روی سکو این رقابت‌ها رفته است. کوبا که در هفتمین دوره غیبت دارد با چهار مدال (یک طلا، یک نقره و دو برنز) در رتبه دوم افتخارآفرینان والیبال مردان قرار دارد و ایتالیا با یک طلا و دو برنز در رتبه سوم است. تیم‌های هلند، روسیه و آمریکا نیز با یک مدال نقره در رتبه چهارم این داده آماری قرار دارند. ژاپن به رغم حضور در شش دوره به عنوان میزبان به همراه صربستان (یوگسلاوی) تنها یک مدال برنز در پرونده کاری خود دارد. تاکنون و در شش دوره قبلی این رقابت‌‎ها ۱۵ کشور مجوز حضور در این مسابقات را کسب کردند که برزیل و ژاپن با شش دوره حضور در صدر جدول قرار دارند که این دو تیم امسال هم هستند.

آغاز آخرین نبرد شاگران کولاکوویچ / پیش به سوی «جام‌جهانی کوچک»

تیم ملی والیبال کوبا چهار بار تجربه حضور در این رقابت‌ها را دارد، اما امسال غایب است. تیم‌های ایتالیا و آمریکا نیز هر کدام با سه حضور در رتبه‌های بعدی قرار دارند که امسال چهارمین حضور خود را تجربه می‌کنند. تیم‌های ملی والیبال ایران، کره‌جنوبی، چین و مصر دو دوره در این رقابت‌ها حضور داشتند و امسال ایران از این گروه تنها تیم حاضر است تا سومین تجربه خود را به دست آورد. تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۰۹ رتبه پنجم و در سال ۲۰۱۳ رتبه چهارم جام قهرمانان بزرگ جهان را به دست آورد. کشورهای هلند، استرالیا، صربستان (یوگسلاوی)، آرژانتین، لهستان و روسیه نیز هر کدام یک دوره در این رقابت‌ها حضور داشتند که امسال هیچ کدام نیستند اما فرانسه نخستین حضور خود را تجربه خواهد کرد.

**تاریخچه حضور والیبال ایران / دو دوره بدون سکو

تیم ملی والیبال ایران در حالی قرار است در مسابقات قهرمانی قاره‌ها در سال ۲۰۱۷ شرکت کند که سومین حضور خود را در این مسابقات تجربه می‌کند. نخستین حضور تیم ملی والیبال ایران در نبرد قهرمانی قاره‌ها که این روزها از آن به عنوان «جام قهرمانان بزرگ جهان» یاد می‌شود، به هشت سال قبل برمی‌گردد. زمانی که ملی‌پوشان ایران با هدایت مرحوم حسین معدنی راهی کشور ژاپن شدند و برای نخسین بار در این رقابت‌ها به میدان رفتند.

در آن دوره از مسابقات که تابستان سال ۲۰۰۹ برگزار شد تیم‌های برزیل، لهستان، کوبا و ژاپن و مصر به همراه ایران حضور داشند که تیم ملی کشورمان با قبول چهار شکست مقابل برزیل، لهستان، کوبا و ژاپن و تنها یک پیروزی مقابل تیم ملی مصر درجایگاه پنجم جدول مسابقات ایستاد. این مسابقات که پنجمین دوره خود را سپری می‌کرد تنها به عنوان بستری برای کسب تجربه والیبال ایران به شمار رفت. آن روزها والیبال ایران مانند امروز در جهان شناخته شده نبود و قطعا حضور در رقابتی که برترین‌های جهان در آن حاضر بودند می‌توانست فرصتی مهم به شمار برود.

مردان والیبال کشورمان در ششمین دوره این رقابت‌ها نیز که در سال ۲۰۱۳ برگزار شد حضور پیدا کردند. تیمی که مسیر پیشرفت را پیموده بود و در سکوهای نخست پرتاب به جهان قرار داشت. خولیو ولاسکو آرژانتینی که خیلی‌ها او را مردِ تحول ِ والیبال ایران قلمداد می‌کنند، آن روزها هدایت تیم ملی والیبال کشورمان را بر عهده داشت و امید زیادی وجود داشت که والیبالیست‌های ایران که نسل جدیدی از بازیکنان را در دل خود داشت این بار نتیجه قابل قبول‌تری کسب کند.

آغاز آخرین نبرد شاگران کولاکوویچ / پیش به سوی «جام‌جهانی کوچک»

این بار هم کشور ژاپن مانند دوره قبل میزبانی مسابقات را بر عهده داشت و مردان والیبال ایران برای نبرد با برترین‌های جهان این بار با ولاسکو و اسم و رسمی که برای خود به هم زده بودند، راهی سرزمین آفتاب شدند. جایی که علاوه بر ایران و ژاپن تیم‌های روسیه، امریکا، ایتالیا و برزیل نیز حضور داشتند. بلندقامتان والیبال ایران در دومین حضور خود در این رقابت‌ها نتایج قابل قبولی کسب کردند و توانستند به اعتبار خود در جهان افزایش دهند. مردان ولاسکو با شکست دادن تیم‌هایی قوی و شناخته شده  نظیر امریکا و ایتالیا خود را به عنوان قدرتی در جهان مطرح کردند. دو شکست برابر برزیل و روسیه و سه پیروزی ارزشمند برابر تیم‌های ایتالیا، آمریکا و ژاپن موجب شد تیم ملی والیبال ایران در دومین حضور خود یک رتبه ارتقا جایگاه داشته باشد و بتواند بالاتر از تیمی مانند آمریکا در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

والیبالیست‌های ملی‌پوش ایران حالا در آستانه تجربه سومین حضور خود در نبرد « جام قهرمانان بزرگ جهان» هستند و این بار باز هم در ژاپن به مصاف حریفانشان می‌روند. تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۱۷ ، تغییرات عمده‌ای نسبت به سال ۲۰۱۳ دارد و شاید بزرگ‌ترین تغییر حضور یک مربی مونته نگرویی در راس کادر فنی است. مردان والیبال ایران با ترکیب سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، فرهاد نظری افشار، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، رضا قرا، محمدجواد معنوی‌نژاد، سامان فائزی، مسعود غلامی، مهدی مرندی، مصطفی حیدری، فرهاد سال‌افزون و مجتبی میرزاجانپور در این مسابقات حضور خواهند داشت.

آغاز آخرین نبرد شاگران کولاکوویچ / پیش به سوی «جام‌جهانی کوچک»

**مردان والیبال ایران به دنبال جبران

مردان والیبال ایران در ژاپن انگیزه زیادی برای کسب نتیجه خوب و رفتن روی سکو دارند. ناکامی بلندقامتان ایران در المپیک ۲۰۱۶ و لیگ جهانی ۲۰۱۷ موجب شده است، سیلی از انتقادات به سمت تیم ملی بزرگسالان روانه شود ، انتقاداتی که در بسیاری از موارد نیز به حق و درست است. شاید همین نقد‌ها و ناکامی‌ها موجب شده است مردان والیبال ایران تمام تلاش خود را به کار گرفته و با کسب نتیجه‌ای قابل قبول، ناکامی‌های اخیر خود را جبران کنند.

البته شاگردان ایگور کولاکوویچ حریفان آسانی پیش رو ندارند. تیم‌هایی مانند ایتالیا ، برزیل ، فرانسه و امریکا، هر کدام یک نام بزرگ در جهان هستند و شکست دادن این تیم‌ها کار آسانی نخواهد بود. حتی ژاپن ِ میزبان را نمی‌توان تیمی آسان در نظر گرفت. آن‌ها از امتیاز میزبانی بهره می‌برند و قطعا در تلاش خواهند بود این بار رتبه‌ای بهتر از ششمی را بدست بیاورند. ژاپنی‌ها در چهارسال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشتند و قطعا عرصه را به حریفان خود از جمله ایران تنگ خواهند کرد. با تمام این تفاسیر بازیکنان ایران با نهایت آمادگی خود راهی ژاپن شده‌اند و سرشار از انگیزه هستند برای جبران ناکامی‌های اخیر. مسابقات پیش رو بهترین بستر برای آشتی دادن مردم با والیبال است.

اخبار مرتبط

نظرات