رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
اثر فرشچیان

تابلوی نگارگری «عرش بر زمین» اثر اهدایی استاد محمود فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی با حضور تولیت این آستان رونمایی شد. به گزارش ۷لوح به نقل از فارس، تابلوی نفیس «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)» به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید در ابعاد ۸۲٫۵ در ۱۰۱ سانتی‌متر سال گذشته […]

تابلوی نگارگری «عرش بر زمین» اثر اهدایی استاد محمود فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی با حضور تولیت این آستان رونمایی شد.

به گزارش ۷لوح به نقل از فارس، تابلوی نفیس «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)» به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید در ابعاد ۸۲٫۵ در ۱۰۱ سانتی‌متر سال گذشته توسط توسط استاد فرشچیان طی حدوداً ۱۰ ماه خلق شده و امسال به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در این مراسم گفت: برخلاف هنر رایج در غرب که آمیخته با ابتذال است، هنر اسلامی آمیخته با حکمت است.

وی خاطرنشان کرد: بقاء تمدن‌ها به هنر است و هویت یک جامعه برای اینکه در فراز و نشیب‌های زمان گم نشود و از میان نرود باید با هنر در آمیزد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ثبت آثار هنری، کمّاً و کیفاً، انقلاب اسلامی در قیاس با دیگر انقلاب‌های جهان -که برخی از آنها بیشتر به کودتا شبیه بوده‌- مظلوم واقع شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: تعداد آثاری هنری از قبیل کتاب و فیلم که از انقلاب فرانسه یا روسیه خلق شده را با انقلاب اسلامی مقایسه کنید؛ در این کشورها هرگز به انقلاب‌شان بعنوان یک موضوع متروکه و تمام‌شده نگاه نمی‌شود.

رئیسی تأکید کرد: مؤسسه آفرینش‌های هنری، کتابخانه و سایر بخش‌های فرهنگی و هنری آستان قدس با ایجاد پایگاهی برای رفت و آمد هنرمندان و تشکیل باشگاه اندیشه ورزی و تضارب آراء به خلق آثار هنری فاخر کمک کنند.

«عرش بر زمین» بازگوکننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگیز وداع حضرت زینب (س) با پیکر مطهر امام حسین (ع) در گودال قتلگاه است که سوگواری فرشتگان همراه با حضرت زینب(س) محیطی غمبار را در آن به تصویر کشیده است.
در این تابلو هر قسمت، خود به‎تنهایی یک تابلوی مجزا است که نقطه طلایی آن، در محل تلاقی حضرت زینب (س) و پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) است.
در حال حاضر ۱۷ اثر ارزشمند که توسط این استاد پرآوازه هنر نگارگری کشور کشیده شده است به همراه یک اثر اهدایی مربوط به خاندان ایشان در تالار اختصاصی آثار اهدایی محمود فرشچیان در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض دید زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی قرار دارد.
علاوه بر تابلوی «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)»، چهار تابلوی دیگر استاد با عنوان‎های: «عصر عاشورا»، «پرچمدار حق (حضرت ابوالفضل (ع)»، «هدیه عشق (حضرت علی اصغر (ع)»، و «شام غریبان» از آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه حرم مطهر امام رضا(ع)، روایتگر وقایع تاریخی تاسوعا و عاشورای حسینی است.

در این مراسم که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با حضور جمعی از مسئولان این مجموعه بزرگ موقوفاتی و فرهیختگان اهل هنر و معرفت برپا شد، همچنین از قرآن کریم حکاکی شده روی ۱۱۴ قطعه سنگ گرانیت سیاه؛ اثر «داود زمانی آذر» هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر تبریزی نیز رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲، از آثار نفیس تالارهای متنوع ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی دیدن کنند.

اخبار مرتبط

نظرات