رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
  • دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
  • کد خبر : 19312
  • حقوق و قضا
  • چاپ خبر : ادامه دادگاه متهمان نفتی در غیاب متهم ردیف سوم/ اخراج بابک زنجانی از دادگاه
دادگاه پرونده نفتی

چهاردهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی در غیاب حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم برگزار شد. به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان؛چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ۲ متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(متهم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی […]

چهاردهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی در غیاب حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم برگزار شد.

به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان؛چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ۲ متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(متهم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

 

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: حمید فلاح هروی، متهم به فساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مشارکت عامدانه و عالمانه نسبت به تشکیل شبکه کلاهبرداری و پولشویی و مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکت اچ کی به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو و کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی با استفاده از ۵ فقره چک به مبلغ ۴۴۴ میلیارد ۲۵۲۴ میلیون ین ژاپن و استفاده از عواید حاصل از جرم به مبلغ ۱۴۸ میلیارد یورو پول متهم است.

قاضی مقیسه بر طبق ماده ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

قاضی مقیسه گفت: در این جلسه مهدی شمس و بابک زنجانی حضور دارند و حمید فلاح هروی هم از زندان به دادگاه احضار شده بود که در شعبه ۸حالش بد شد و نتوانست در دادگاه حاضر شود، اما به لحاظ اینکه دفاعیات وی در جلسه گذشته به اتمام رسیده بود حضور فلاح هروی در دادگاه الزامی نیست و وکلا آخرین دفاعیات را ارائه می دهند.

وی افزود: از وکلای فلاح هروی می خواهم بعد از صحبت های بابک زنجانی دفاعیات خود را ارایه بدهند.

قاضی از بابک زنجانی خواست تا برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار بگیرد.

قاضی از زنجانی پرسید: در خصوص حضور فلاح در شرکت fiib و فروش آن به بانک ملت و میزان سودی که به وی تعلق گرفت توضیح دهید.

زنجانی با نگاهی به شمس در جایگاه قرار گرفت و گفت: من نیازی ندارم که از خودم دفاع کنم.

قاضی گفت:بله حکم شما صادر شده است.

رونمایی از مدارکی جدید در پرونده بابک زنجانی

بابک زنجانی گفت:به تازگی مدارکی در مورد پرونده خودم به دستم رسیده است که آن ها را به دادستانی تحویل دادم.

قاضی مقیسه پاسخ داد:بله مدارک در دادستانی در دست بررسی است، فعلا توضیح دهید که چقدر از درآمد شرکت ها به فلاح تعلق می گرفت.

بابک زنجانی پاسخ داد: فعالیت ما با شرکت نفت از تاریخ ۹۱/۴ آغاز شد اما آشنایی من با شمس و فلاح هروی از سال ۸۸بود.

زنجانی ادامه داد:  شمس در مورد خرید هواپیما و کشتی با من همکاری داشت و سال ۹۰ هواپیماهای «قشم ایر» از طریق شمس خریداری و به ایران وارد شد که هیچ ربطی به پول‌های وزارت نفت نداشت، با فلاح هروی از زمانی که در «قدیر» کار می‌کردم آشنا بودم.

ماجرای استخاره بابک زنجانی برای همکاری با فلاح هروی

زنجانی توضیح داد: با فلاح از سال ۸۸ تا ۴/۹۱ همکاری داشتم زمانی که می‌خواستم کارم را با وزارت نفت آغاز کنم، از وزارت اطلاعات با بنده تماس گرفتند که فلاح هروی را از مجموعه خودم خارج کنم، اما استخاره گرفتم و به من گفتند که با فلاح کار کنم.

بابک زنجانی خطاب به قاضی مقیسه گفت:قاضی مقیسه اینکه می‌گویند بانک «اف ای ای بی» را ۴ میلیون به بانک ملت فروختند و بعد مجدد ۹۰ میلیون خریدند، دروغ است، این بانک شامل دو بخش اموال و لایسنس بود که فقط لایسنس آن ۸۰ میلیون یورو ارزش داشت، زمانی که بانک «اف ای ای بی»را از بانک ملت خریدند شامل دو ساختمان، شش تا ۱۰ بنز و پول‌هایمان در بانک‌های روسیه و تاجیکستان بود که مجموعا ۶۰ درصد آن ۹۰ میلیون یورو ارزش داشت که خریدم.

قاضی مقیسه پرسید: چقدر از آن را به فلاح هروی دادید؟

بابک زنجانی توضیح داد: سه میلیون یورو به فلاح هروی دادم اما او در هیچ کدام از کارهای نفتی ما دخالت نداشت.

قاضی پرسید: چرا این پول را به فلاح دادید؟

زنجانی گفت: چون با ما کار می‌کرد.

قاضی پرسید: در خصوص هدایایی که به فلاح دادید مانند  ویلای کیش و ماشین توضیح دهید که در کجا هستند و چقدر ارزش دارند؟

بابک زنجانی پاسخ داد: آقای قاضی اولا اینها هدیه نبودند و آنها را قبل از شروع کار با وزارت نفت به فلاح دادم که مربوط به سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ بود.

قاضی گفت: شما همیشه می‌گفتید اینها هدیه هستند.

زنجانی پاسخ داد: قرار بود سه درصد از سود شرکت‌ها به فلاح تعلق بگیرد.

قاضی گفت: خانه‌ای که به فلاح دادید کجاست و چقدر ارزش دارد.

زنجانی گفت: در شهرک غرب است و آن زمان شش هفت میلیارد تومان ارزش داشت که الان ارزش آن به ۵۰ میلیارد رسیده، حاج آقا چرا پیگیر این موضوعات هستید اینها ربطی به پرونده ندارد؟

قاضی گفت: خانم فلاح بارها گفته بابت خانه و ویلا هیچ پولی پرداخت نکردند و همه هدیه بوده، شما در مجموع چقدر به فلاح پول دادید؟

زنجانی گفت: در مجموع ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فلاح پول دادم.

قاضی گفت: سه میلیون یورو بابت خرید بانک ملت دادید.

زنجانی پاسخ داد: بله اینها پول‌های خودم بود که به فلاح دادم.

قاضی گفت: شما ادعا کردید که فلاح ۲۵ میلیارد هم به خاطر فروش بانک پارسیان برده است.

زنجانی پاسخ داد:‌ ۵۰ میلیارد برای خرید بانک پارسیان پرداخت کردم که به دفترخانه رفتیم و سند تنظیم کردیم، اما بعد متوجه شدم که این سند جعلی است و دادستانی به من گفت ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان از سود خرید بانک پارسیان را فلاح برده است.

قاضی از بابک زنجانی پرسید: علت اینکه به فلاح هروی شبانه زنگ زدید که از مشهد نزد سعید مرتضوی برود و چک‌های تامین اجتماعی را تحویل بگیرد چه بود؟

زنجانی پاسخ داد: فلاح هیچ ربطی به تامین اجتماعی ندارد، من چهار میلیارد یورو به ین ژاپن به حساب تامین اجتماعی برای خرید ۱۳۸ شرکت متعلق به این سازمان واریز کردم، در آن زمان من از تاجیکستان به امارات رفته بودم که متوجه شدم تحریم شدم و در امارات به محض اینکه پاسپورتم را به پلیس دادم من را بازداشت کردند.

زنجانی ادامه داد: باوزیر نفت آقای رستمی تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم که ایشان با آقای مصلحی هماهنگ کردند تا اتفاقی برای من در امارات نیفتد، بعد با بانک «اف آی آی بی» تماس گرفتم که گفتند به علت تحریم‌ها سوئیفتی آمده است که ظرف ۱۵ روز تمام پول‌های ما نزد بانک‌های دیگر بلوکه می شود، بعد با قاسم رستمی وزیر نفت تماس گرفتم و گفتم چه کار کنم؟

زنجانی ادامه داد: به رستمی گفتم که من بابت خرید ۱۳۸ شرکت به حساب تامین اجتماعی ۴ میلیارد یورو پول واریز کردم که ممکن است بلوکه شود.

قاضی پرسید: چه کسی شرکت‌های تامین اجتماعی را برای خرید انتخاب کرد؟

زنجانی گفت: خودم و فلاح فقط آنها را کارشناسی کردیم که سود ده یا زیان ده هستند.

قاضی پرسید: چرا؟

زنجانی پاسخ داد: چون کار فلاح همین است.

فلاح گفت: فقط دو شرکت زیان‌ده هستند که می‌توان آنها را سود ده کرد.

زنجانی گفت: بعد با مرتضوی تماس گرفتم که بابت پول واریز شده چک ضمانت بدهد تا قرارداد نهایی امضا شود.

زنجانی توضیح داد: رستمی وزیر نفت با من تماس گرفت و گفت شما دو میلیارد از پول تامین اجتماعی را به شرکت نفت واریز کنید بعد برای خرید شرکت‌های تامین اجتماعی فقط دو میلیارد بدهید تا پول‌ها بلوکه نشده، به فلاح گفتم که نزد مرتضوی برود و به جای یک چک، چند چک دریافت کند فلاح چک‌ها را تحویل گرفت و به دستور من به میرکاظمی داد.

بابک زنجانی ادامه داد: مرتضوی در وزارت نفت حاضر شد و دو میلیارد از چک‌ها را از شرکت هلدینگ یا سورینت به نام وزارت نفت تغییر داد بعد از آن مرتضوی بازداشت شد.

قاضی از زنجانی پرسید: شمس می‌گوید زنجانی شرکت فال را انتخاب و برای فروش نفت معرفی کرده و شما به شمس دستور دادید که پول‌های شرکت نفت را صرف خرید هواپیما برای «اونر ایر»کند.

بابک زنجانی پاسخ داد: شمس اجازه نداشت پول فروش نفت را دریافت و به وزارت نفت بدهد، چون طرف حسابش وزارت نفت نبود بلکه من بودم،  وزارت نفت قراردادی تنظیم کرده بود بین شرکت نفت به عنوان فروشنده و شرکت “ایزو” به عنوان خریدار و قرار بود پول فروش نفت به حساب شرکت اچ کی نزد بانک اف آی‌آی بی واریز شود از این رو به وزارت نفت ربطی نداشت که نفت‌های خریداری شده کجا می‌رود چون یک بار پول آن را گرفته بود.

ماجرای آشنایی زنجانی با شرکت فال

قاضی پرسید: چگونه با شرکت فال آشنا شدید.

زنجانی پاسخ داد: زمانی که در ترکیه بودم فردی به نام «هلمی» به من مراجعه کرد و گفت که در کار نفت است، من این فرد را نمی‌شناختم به شمس گفتم درباره اش تحقیق کند که طول کشید و اینکه بارها ما شش ماه در مالزی مانده بود و نمی‌دانستیم چه کار کنیم که «هلمی» از طریق شمس فال را معرفی می‌کند.

زنجانی ادامه داد: هلمی شرکت فال را معرفی کرد و بعد نفت‌ها را به این شرکت فروختیم، شمس اطمینان داده بود که یک حسابدار برای رسیدگی به امور در شرکت فال گذاشته است، من هم برای اطمینان یک بار به این شرکت رفتم و ظاهر شرکت را مناسب دیدم اما آقای جشن‌ساز که در شرکت «اچ کی» بود به من گفت که ظاهرا شرکت فال ورشکسته است.

قاضی مقیسه به بابک زنجانی گفت: شما دستور دادید که با فال قرارداد ببندند، آیا اظهارات شمس را قبول دارید؟

بابک زنجانی به علامت منفی در پاسخ سرش را تکان داد.

قاضی مقیسه گفت: سر تکان ندهید پاسخ دهید، آیا این نامه جعلی است؟

بابک زنجانی گفت: این نامه  آقای شمس‌زاده است، خیر جعلی نیست،  فال را من معرفی کردم، اگر همه اینها بگویند تقصیر من است همه را قبول می‌کنم چراکه آخرش اعدام است .

قاضی مقیسه گفت: ما می‌خواهیم تصمیم بگیریم،‌بگویید در “انور‌ایر” چرا آقای شمس ۴۹ درصد سهام داشته است؟

بابک زنجانی گفت: آقای قاضی آیا شما می‌خواهید به حقیقت برسید یا خیر؟ اینکه شما ذره‌ای از فلان جا و ذره‌ای از جای دیگر می‌گویید که نمی‌شود به حقیقت دست یافت،‌ یک بانکی وجود دارد که آقایان ۱ میلیاردو ۹۶۷٫۵ میلیون یورو در آن پول دارند. من به‌عنوان صاحب بانک به این آقایان متعهد هستم و باید آن را پرداخت کنم.

قاضی مقیسه گفت:‌ شما قصد پرداخت این پول را ندارید. بله این مقدار می‌شود ۸ هزار میلیارد پول ملت که در بانک FIIB در دست شماست.

بابک زنجانی گفت: این نظر شماست، من متعهد به پرداخت این مقدار پول هستم.

زنجانی در ادامه گفت: شمس در یک ایمیل صورت حساب مالی برای من فرستادند و مشخص کردند که فروش نفت را کجا هزینه کرده‌اند. در این ایمیل آمده که مبلغ ۵۰۲ میلیون دلار پرداخت شده که ۲۲۵ میلیون دلار بابت “انور ایر”، ۵۰ میلیون بابت انبارداری شرکت فال و ۳۰ میلیون بابت هواپیما و خرید کشتی و غیره هزینه شده است که در مجموع ۵۰۲ میلیون دلار پرداخت شد.

قاضی مقیسه گفت: در مورد “انور ایر” توضیح دهید.

بابک زنجانی گفت: من به شمس‌ گفتم می‌خواهم “انور ایر” را در ترکیه بخرم، شما مسئولیت معامله دارید و پول آن را خودم پرداخت می‌کنم.

قاضی مقیسه گفت: از کجا پرداخت کردید؟ آیا بدون پرداخت پول ۲۰ فروند هواپیما به شما می‌دهند؟ شما پولی واریز نکردید. آیا پول “انور ایر” را از فال پرداخت کردید؟

شمس گفت: ما به واسطه نفتی که در دست شرکت فال داشتیم ۱ میلیارد دلار اعتبار گرفتیم و این خریدها را انجام دادیم و به‌عنوان اعتبار از فال آن را پرداخت کردیم.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی این موضوع را قبول ندارد.

زنجانی پاسخ داد: شمس ۲۳۵ میلیون دلار چک مدت‌دار گرفته است، فردی به نام سعدی چک‌ها را به گارانتی بانک می برد که «دیسکانت» کند اما چک‌ها پاس نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شمس از جانب ما مأمور بود که «انور ایر» را خرید کند، ادامه داد:این چک‌های مدت‌دار را از یک شرکت که زیرمجموعه فال بود گرفت و به صاحب شرکت «انور ایر» ارائه داد اما صاحب شرکت چک‌ها را قبول نکرد.

قاضی مقیسه گفت: پس قبول دارید که پول نقد در هواپیما رفته است.

بابک زنجانی گفت: خیر قبول ندارم.

بابک زنجانی ادامه داد: با شرکت «هوروزیون» حساب کتاب داشتم، شمس این چک‌ها را پاس می‌کرد.

قاضی مقیسه دوباره پرسید: پس پول نقد صرف خرید شرکت هواپیمایی شده است.

زنجانی پاسخ داد: خیر این‌طور نیست.

در ادامه نجفی نماینده دادستان در واکنش به صحبت های زنجانی گفت: مطلبی که زنجانی روی آن مانور می‌دهد،بحث اعتبار است که ادعای قابل قبولی نیست. شما مطابق قرارداد، باید وجوه را به حساب نفت می‌ریختید و این ادعا که وجوه را در بانک واریز کردید، تملق و ساختگی است.

زنجانی پاسخ داد: من این پول‌ها را ریخته‌ام چند بار باید بریزم؟ اسنادی که ارائه می‌دهید و می‌گویید ما پول‌ها را به حساب نریخته ایم، جعلی است.

نجفی نماینده دادستان گفت: حساب‌ها خالی بوده است.

زنجانی گفت: پرینت حساب‌ها موجود است، چطور مدارکی که شما ارائه می‌دهید به درد می خورد، اما مدارک ما به‌درد نمی‌خورد؟

قاضی مقیسه گفت: آقای زنجانی در اینجا که نباید از خودتان دفاع کنید ما قصد رسیدگی به ابهامات پرونده شمس و فلاح را داریم.

مهدوی وکیل شرکت نفت در پاسخ به اظهارات زنجانی گفت: آقای قاضی اگر ده ها جلسه هم بگذارید، از زنجانی یک کلمه حقیقت نخواهید شنید. همکاران ما به مالزی رفتند و سابقه‌ها را بررسی کردند، اینکه می‌گویند پول به حساب وزارت نفت واریز شده، دروغ است یک ریال هم واریز نشده است.

بابک زنجانی از دادگاه اخراج شد

پس از صحبت‌های وکیل شرکت نفت، در پی درگیری لفظی بابک زنجانی با مهدوی وکیل شرکت نفت، به دستور قاضی بابک زنجانی از دادگاه اخراج شد.

افشار وکیل مهدی شمس گفت: آقای زنجانی مطالبی را که مطرح کردید که یا واقعیت دارد و یا ندارد، که در هر صورت باید بررسی شود،در همین چند دقیقه  ادعا شد که آقای شمس پول نفت را گرفته و پرداخت کرده است، این در حالی است که آقای شمس در امور مالی نفت هیچ دخالتی نداشته و مستند کیفرخواست در خصوص این ادعا صحبت‌های آقای زنجانی بود.

مهرشاد وکیل فلاح هروی گفت: آقای قاضی ما چندین بار خدمت شما رسیدیم که مطالبی را توضیح دهیم و امروز در دادگاه می‌خواهیم این مطالب را بیان کنیم، اما بحث ماده ۳۵۰ در جای خودش محفوظ است.

قاضی مقیسه گفت: ما شخص آقای فلاح را تفهیم اتهام کرده‌ایم و ایشان دفاع کرده‌اند، اما در حال حاضر آقای فلاح در دادگاه حضور ندارند و ما آخرین دفاعیات را با حضور خودشان در شعبه ۲۸ اخذ می‌کنیم، اگر وکیل ایشان مطلبی دارند لایحه خود را ارائه بدهند.

میرسعیدی وکیل فلاح هروی گفت: طبق قانون باید موکل در دادگاه حضور داشته باشد.

قاضی مقیسه گفت: پس لایحه خود را تقدیم کنید و برای اجرای ماده ۳۵۰ قانون بفرمایید بنشینید.

در ادامه مهدی شمس برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه حاضر شد و قاضی اتهامات متهم را قرائت کرد.

مهدی شمس گفت: تمام پرداخت‌هایی که در فال انجام داد،به صورت مستقیم مشخص است، ادعای بابک زنجانی مبنی بر اینکه چک داده‌ است را با سند و مدرکی که خدمت شما ارائه می‌دهم مشخص می شود که وجود ندارد. امکان ندارد که یک چک محلی بانک اماراتی را به بانک «ترکیه ببری» بدهند، اگر قرار باشد دروغ صحبت کنند، صحیح نیست.

وی  ادامه داد: کیفرخواست گزینشی است، ۹۵ درصد آن براساس اظهارات متهمین شکل گرفته است و سند محکم و مستندی در آن وجود ندارد و در کیفرخواست نقش کوچک این جانب بزرگنمایی شده است، من هیچ شراکتی در هیچ یک از شرکت‌های بابک زنجانی نداشتم، اما فعالیت‌های اینجانب در سال ۸۹ فقط منتسب به خرید هواپیما بوده و به عنوان تاجری مستقل عمل کردم. من بابک زنجانی را به کسی معرفی نکردم و تصمیم‌گیری با من نبوده است.

شمس گفت:من اهل مال حرام خوردن نیستم و ۲۵سال است که برای این نظام کار می کنم پس چگونه می توانم به آن خیانت کنم، از این رو از دادگاه تقاضای حکم عادلانه دارم.

اخبار مرتبط

نظرات