رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
  • جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
  • کد خبر : 4513
  • حوادث
  • چاپ خبر : بارندگی سیستان و بلوچستان، خوشحالی ها و مشکلات و نگرانی ها

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان امسال در مقایسه با سال گذشته و سالهای پیش از آن با کاهش ۹۸ درصدی باران رو به رو بود و تغییرات جوی و آب و هوایی در این استان کویری به ویژه در سالجاری موجب نگرانی مردم و مسئولان استان شده بود به گونه ای که اقشار مختلف […]

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان امسال در مقایسه با سال گذشته و سالهای پیش از آن با کاهش ۹۸ درصدی باران رو به رو بود و تغییرات جوی و آب و هوایی در این استان کویری به ویژه در سالجاری موجب نگرانی مردم و مسئولان استان شده بود به گونه ای که اقشار مختلف مردم برای نزول این رحمت الهی دست به دعا و اقامه نماز باران در برخی مناطق برداشته و به ذبح گوسفند و بز و نذر و نیاز پرداختند که به یکباره رحمت خداوندی نازل شد.
نخستین باران زمستانی این نعمت و رحمت خداوندی پس از خشکسالی های مداوم این دیار به یکباره در آخرین روز دی ماه شروع به باریدن کرد که بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان و اخطاریه جوی با تداوم چند روزه سبب بروز سیلاب، طغیان رودخانه ها، روان آب و آبگرفتگی معابر در ۱۲ شهرستان جنوبی استان شد.
اداره هواشناسی سیستان و بلوچستان از ۲۷ دی ماه با ارائه گزارش و صدور اطلاعیه و اخطاریه جوی وقوع بارندگی و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه ای دما را پیش بینی واعلام کرد.
در اخطاریه شماره هفت هواشناسی استان آمده است: بارش ها متوسط تا سنگین و همراه با رعدوبرق و تندباد لحظه ای در جنوب غرب استان و برخی ارتفاعات مرکزی پیش بینی می شود که شدت بارش ها در شهرستان های کنارک، چابهار، نیکشهر، فنوج، ایرانشهر، بزمان، دلگان و خاش و با شدت کمتر در نواحی شمالی قصرقند، سرباز، مهرستان، سیب و سوران و سراوان سبب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها می شود.

** آغاز بارندگی در سیستان و بلوچستان
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه ۳۰ دی به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی ها از امروز در استان آغاز و به تدریج سراسر استان را فرا می گیرد.

**بسته شدن ۲ مسیردر سیستان و بلوچستان براثر سیلاب
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ظهر جمعه یکم بهمن به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی، طغیان رودخانه و سیلاب مسیرهای کاروان- کنارک به سمت جاسک استان هرمزگان و دلگان – بزمان از پیش از ظهر امروز بسته شد.
رضا اربابی افزود: با توجه به پیش بینی های هواشناسی دستگاههای امدادی و کمک رسان در آماده باش بسر می برند تا به محض وقوع حادثه برای امداد رسانی در محل حضور یابند.
**مسیر جایگزین برای راه مسدود کنارک به جاسک هرمزگان مشخص شد
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: راه اصلی ایرانشهر- بزمان – بم و زاهدان – بم مسیر جایگزین برای راه ارتباطی مسدود شده کاروان -کنارک در کیلومتر ۱۵۷ زرآباد به جاسک استان هرمزگان معرفی شد.
سرهنگ یدالله ستوده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر طغیان رودخانه فصلی کاروان در کیلومتر ۱۵۷۷ راه زرآباد به جاسک استان هرمزگان، این راه ارتباطی تا اطلاع بعدی بسته است و هموطنان می توانند از مسیر ذکر شده تردد کنند.

**آماده باش مراکز درمانی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برای خسارات احتمالی سیلاب
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان در خصوص بارش و وقوع سیلاب در استان گفت: تمام نیروهای این مجموعه در حالت آماده باش کامل برای ارائه خدمات لازم در زمان وقوع سیلاب هستند.
مهران امینی فرد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای غیرشیفت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر نیز به صورت آنکال آماده فراخوان برای حوادث احتمالی هستند.
وی گفت: تمام روسای بیمارستان ها، مدیران و مسئولان ستادی حوزه معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر ضمن پیش بینی تمهیدات لازم در آمادگی خوبی بسر می برند.
***نخستین بارش زمستانی سبب شادمانی مردم خاش شد
با ورود سامانه بارشی به مناطق جنوبی و مرکزی سیستان و بلوچستان نخستین بارش زمستانی در روز اول بهمن سبب شادمانی اقشار مختلف مردم به ویژه روستاییان و عشایر شهرستان خاش شد.
همچنین بارش برف که از صبح روز جمعه در قله و ارتفاعات تفتان آغاز شده از حوالی ساعت ۱۳ به مناطق حاشیه ای تفتان از جمله تمندان رسیده است.
بارش برف و باران در خاش و حاشیه تفتان سبب قطع برق و اختلال در شبکه اینترنت شده است.
با آغاز بارندگی در معابر شهر خاش آبگرفتگی پدید آمد و آب در سطح معابر جاری و در برخی نقاط این شهر قطع چند باره و مکرر برق گزارش شده است.

**بیشترین بارندگی سیستان و بلوچستان با ۴۵ میلی متر در کنارک گزارش شد
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین بارندگی گزارش شده در ۳۱ دی ماه استان مربوط به شهرستان کنارک با ۴۵ میلی متر است.
رضا آزادمنش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با بروز ناپایداری جوی همراه با رگبار باران و رعد و برق از شب گذشته تا کنون در سواحل، نواحی جنوبی و مرکزی استان مردم شاهد بارندگی خوبی هستند.
وی ادامه داد: در این مدت علاوه بر کنارک در چاهان نیکشهر ۳۱ میلی متر، سراوان ۲۴ میلی متر، سورکمب و کهیر چابهار به ترتیب ۱۹ و نیم و ۱۰میلی متر، بنت ۲۱ میلی متر، نیکشهر ۱۳ میلی متر و خاش ۱۰ میلی متر بارندگی گزارش شده است.

***راه دلگان-زهکلوت و دلگان-ایرانشهر سیستان و بلوچستان بازگشایی شد
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۲۲ راه ارتباطی دلگان – زهکلوت و دلگان – ایرانشهر واقع در جنوب استان که به دلیل سیلاب و طغیان رودخانه فصلی مسدود شده بود، امروز جمعه از یک ساعت پیش بازگشایی شد.
ایوب کرد اظهار داشت: راه کنارک به سمت جاسک استان هرمزگان به دلیل طغیان رودخانه کاروان همچنان مسدود است.

***راه کنارک – جاسک بازگشایی شد
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی کنارک به جاسک هرمزگان ساعت ۹ و ۳۰۰ دقیقه دوم بهمن ماه بازگشایی شد.
سرهنگ یدالله ستوده به ایرنا اظهار داشت: هم اینک در تمام راه های ارتباطی استان تردد امکان پذیر است.

***۵۰ میلی متر باران در سیستان و بلوچستان گزارش شد
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۰۰ میلی متر باران از پنجشنبه شب تا دوم بهمن در روستای تیس و سورکمب چابهار واقع در جنوب استان گزارش شده است.
رضا آزادمنش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین بارندگی های این مدت در سواحل سیستان و بلوچستان مربوط به روستای تیس و سورکمب چابهار با ۵۰ میلی متر، کنارک ۴۵ میلی متر و شهر چابهار ۳۰ میلی متر بوده است.
وی افزود: همچنین در جنوب و مرکز استان در این مدت بارندگی های خوبی گزارش شده است.

***خسارت پنج میلیارد ریالی بارندگی به شهر زرآباد سیستان و بلوچستان
شهردار شهر زرآباد از توابع شهرستان کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی روز جمعه تا دوم بهمن ماه پنج میلیارد ریال به زیرسازی جدول گذاری و معابر آماده شده برای آسفالت این شهر خسارت وارد کرده است.
درویش بلوچ نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بارندگی و جاری شدن سیل در شهر زرآباد، تمام کارکنان شهرداری برای مقابله با هرگونه آب گرفتگی معابر و بسته شدن مسیرهای ارتباطی و دیگر خطرات احتمالی در آمادگی کامل بسر می برند.
وی گفت: با توجه به اطلاعیه های صادر شده ستاد بحران و هواشناسی سیستان و بلوچستان تمام کارکنان حوزه های حمل و نقل، آتش نشانی و نیروهای خدماتی برای مقابله با حوادث احتمالی از پنجشنبه شب در آمادگی کامل هستند.

***برف و باران ریزش امید و نشاط بر دل و جان روستاییان و عشایر خاش
ریزش باران و برف همراه با برکت و نعمت و رحمت الهی امید و نشاط را برای روستاییان و عشایر شهرستان خاش به ارمغان آورده و مردم این دیار به شکرانه این نعمت بزرگ سر برسجده گذاشته و علاقه مندان طبیعت از خاش و زاهدان عازم دامنه تفتان شده اند.
به گزارش ایرنا پوشش سفید برف بر قامت تفتان سربلند و سفید پوش کردن دشت و دمن و روستاهای دامنه بام شرق ایران بعد از خشکسالی های مداوم نوید دهنده روزهای خوشی برای مردم مومن و خداجوی شهرستان خاش شده است.

***اسکان ۱۷۲ نفر از مردم گرفتار در سیلاب سیستان و بلوچستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۱۷۲۲ نفر از مردم شهرستان های دلگان و کنارک واقع در جنوب استان که گرفتار سیلاب شده بودند در ۷۲ ساعت گذشته تا سوم بهمن ماه توسط نیروهای امدادی اسکان داده شدند.
رسول راشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بارندگی های شدید سه روز گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان سبب جاری شدن سیلاب شد اظهار داشت: نیروهای امدادی هلال احمر در این مدت ۳۳ خانوار شامل ۱۷۲ نفر را در ۱۰ روستای شهرستان دلگان و بخش هایی از شهرستان کنارک در چادر اسکان اضطراری دادند.
وی ادامه داد: ۲۶ باب چادر، ۱۹۲ قوطی کنسرو، ۹ شعله والور، ۲۴ تخته موکت، ۸۰ تخته پتو و۴۰۰ کیلوگرم برنج از جمله کالاهای توزیع شده در میان مردم گرفتار سیلاب استان بوده است
***مسدود شدن ۶ مسیر در سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۶ مسیر در جنوب استان از صبح امروز چهارم بهمن ماه به دلیل طغیان رودخانه ها و سیلاب بسته شده است.
رضا اربابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این مدت بارندگی های خیلی خوبی در جنوب استان گزارش شده است اظهار داشت: براثر طغیان رودخانه های فصلی، روان آبها و سیلاب مسیرهای چاهان – زرآباد، کنارک – جاسک(استان هرمزگان)، نیکشهر – بنت، بزمان -دلگان، دلگان – زهکلوت و ایرانشهر – دلگان از صبح امروز بسته شده است.
وی تاکید کرد: تلاش نیروهای امدادی برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد

***مدارس شیفت صبح خاش ودلگان سیستان وبلوچستان به دلیل بارندگی تعطیل است
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مدارس شیفت صبح تمام مقاطع شهرستان های خاش و دلگان واقع در جنوب استان به دلیل بارندگی و آبگرفتگی معابر روز دوشنبه چهارم بهمن تعطیل است.
علی مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های شدید از شب گذشته /یکشنبه شب/ تا کنون سبب بسته شدن راههای روستایی، آبگرفتگی معابر و سیلاب و تعطیلی شیفت صبح مدارس شهرستان ها دلگان و خاش شده است.
وی افزود: سایر مدارس در سیستان و بلوچستان بدون مشکل دایر است و دانش آموزان بر سر کلاس های درس حضور دارند.

** نبض موسیقی حیات در ترنم دومین بارش زمستانی در خاش شنیدنی است
نبض موسیقی حیات در ترنم دومین بارش رحمت الهی در خاش سیستان و بلوچستان شنیدنی است.
به گزارش ایرنا باران از حوالی ساعت ۱۹۹ چهارم بهمن ماه در نقاط مختلف شهرستان خاش آغاز شده است و همراه با وزش باد شدید همچنان ادامه داد.
بارندگی های این مدت سبب آبگرفتگی معابر، چکه کردن آب از سقف برخی منازل شهری و روستایی، طغیان رودخانه ها و قطع موقتی برق برخی نقاط شده است.
همچنین دومین بارش برف زمستانی در ارتفاعات تفتان بام شرق ایران گزارش شده است.
برف و باران برکت و نعمتی است که پس از یک سال شامل حال مردم خاش سیستان و بلوچستان شده و شادمانی و نشاط را به جامعه شهری، روستایی و عشایری هدیه کرده است.

***مسدود شدن ۱۰ مسیر در سیستان و بلوچستان براثر سیلاب
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰ مسیر اصلی و فرعی در جنوب استان از صبح امروز چهارم بهمن ماه به دلیل طغیان رودخانه ها و سیلاب بسته شده است.
ایوب کرد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براثر طغیان رودخانه های فصلی، روان آبها و سیلاب مسیرهای دلگان – ایرانشهر، زهکلوت – دلگان، خیرآباد – ایرانشهر، ایرانشهر – جلگه، چاهان – زرآباد، نیکشهر – بنت، کاروان – زرآباد، بزمان – دلگان، فنوج – رمشک و فنوج – اسپکه از صبح امروز مسدود شده است.
وی تاکید کرد: تلاش نیروهای امدادی راهداری برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.

***لغزندگی جاده ها و افزایش تصادفات
بارندگی های ۳۰ دی تا چهارم بهمن ماه سبب بروز تصادفات منجر به فوت پنج نفر و مجروح شدن ۹ نفر در جاده های سیستان و بلوچستان شد.
باران در چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان ضمن ایجاد شور و نشاط برای مردم و سیراب کردن زمین های تشنه این دیار در برخی نقاط به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی شهروندان سبب افزایش تصادفات شده است
به گفته سرهنگ یدالله ستوده فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان؛ افزایش تصادفات و تلفات جانی و مالی در چند روز اخیر در راههای ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر بارندگی و لغزندگی جاده ها و رعایت نکردن سرعت مطمئنه بوده به گونه ای که از ۲۸ دی تاامروز دوشنبه چهارم بهمن تصادفات منجر به فوت پنج نفر و مجروح شدن ۹ نفر از مردم استان را ااتفاق افتاده است.

*** استاندارسیستان وبلوچستان: شخصا تمام حوادث بارندگی را مدیریت می کنم
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: شخصا با حضور در جنوب استان از نزدیک تمام حوادث احتمالی سیل و بارندگی ها و خدمات رسانی را مدیریت می کنم.
علی اوسط هاشمی عصر سه شنبه پس از بازدید از روستاهای سیل زده کنارک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از چند روز قبل هشدارهای لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در پی ریزش های مختلف، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه از سوی ستاد مدیریت بحران استان سیستان وبلوچستان داده شده است.
وی افزود: تمامی دستگاههای اجرایی و امدادی با توان نیروی انسانی و امکانات امداد و نجات در حالت آماده باش هستند و با بروز هرگونه حوادث خدمات رسانی لازم را انجام می دهند.
وی تصریح کرد: مردم و مسئولان باید به هشدارها توجه کرده و اقدامات لازم را پس از هرگونه حوادث احتمالی انجام دهند.
وی بیان کرد: باران رحمت الهی است که مردم سیستان وبلوچستان سالها در انتظار ریزش آن بودند که هم اینک شامل حال تمامی شهرهای استان شده است.
استاندار سیستان وبلوچستان به همراه فرماندار و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان کنارک از مناطق سیل زده روستایی بخش مرکزی این شهرستان و جاده کنارک به جاسک از نزدیک بازدید کرد.
هاشمی گفت: قطعا خسارت هایی به زیرساخت ها وارد شده است که توسط کارشناسان و مسئولان ذیربط بررسی و اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، استاندار سیستان وبلوچستان برای اطلاع از آخرین وضعیت بارندگی ها و خسارت در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان کنارک نیز شرکت کرد.

** نجات جان ۲ مادر باردار با همکاری اورژانس از سیلاب سیستان وبلوچستان درچهارم بهمن ماه
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: آمبولانس های حامل ۲ مادر باردار در شهرستان های فنوج و دلگان با همکاری نیروهای اورژانس و راهداری از سیلاب نجات یافتند.
دکتر مهران امینی فر به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای امدادی با اطلاع از گرفتار شدن ۲ مادر باردار پرخطر به همراه ۲ دستگاه آمبولانس به محل های مورد نظر اعزام شدند اما به دلیل طغیان رودخانه مسکوتان در شهرستان فنوج و مسدودشدن راه ایرانشهر – جلگه چاه هاشم (حدفاصل بهشت آباد) از انتقال بیماران باز ماندند.
وی ادامه داد: با توجه به فراهم نبودن امکان استفاده از بالگرد به دلیل شرایط نامساعد جوی بلافاصله هماهنگی لازم توسط مرکز هدایت عملیات با ادارات مرتبط انجام شد و خوشبختانه با همکاری ماشین آلات راهداری هر ۲ بیمار از رودخانه و مسیر مسدودی عبور و داخل آمبولانس هدایت و خدمات لازم درمانی به آنان ارائه شد.
*** خانه های روستایی سیستان و بلوچستان گرفتار سیلاب شدند
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ خانه روستایی در ایرانشهر و ۱۵ خانه روستایی در فنوج در جنوب استان روز چهارم بهمن ماه براثر بروز سیلاب دچار آبگرفتگی شدند.
رضا اربابی اظهار داشت: ساکنان این منازل توسط نیروهای امدادی هلال احمر به مکان های امن منتقل شدند.
وی با بیان اینکه از عصر پنجشنبه گذشته تاکنون بارندگی های خیلی خوبی در جنوب سیستان و بلوچستان گزارش شده است اظهار داشت: براثر طغیان رودخانه های فصلی و جاری شدن روان آبها و سیلاب ۱۰ مسیر ارتباطی شامل دلگان – ایرانشهر، زهکلوت – دلگان، خیرآباد – ایرانشهر، ایرانشهر – جلگه، چاهان – زرآباد، نیکشهر – بنت، کاروان – زرآباد، بزمان – دلگان، فنوج – رمشک و فنوج – اسپکه از صبح امروز مسدود شده است.
** روستای بقالو زرآباد کنارک به دلیل خطرات احتمالی ناشی ازسیلاب تخلیه شد
فرماندار کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: روستای بقالو در بخش زرآباد این شهرستان روز چهارم بهمن به دلیل خطرات احتمالی ناشی از سیلاب تخلیه شد.
بیژن بختیار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این روستا در مسیر سیلاب قرار دارد، بیان کرد: امروز به دلیل شدت بارش های و جلوگیری از خطرات احتمالی ۲۰ خانوار این روستا با جمعیتی حدود ۱۵۰ نفر با کمک نیروهای امدادی تمام دستگاهها به روستای همجوار منتقل شدند.
رئیس شورای اسلامی شهر زرآباد کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۲۰۰ خانوار گرفتار در سیلاب روستای بقالو بخش زرآباد این شهرستان با تلاش نیروهای شهرداری به وسیله لودر نجات پیدا کردند.
خیر محمد نهنگی اظهار داشت: همچنین یک دستگاه خودروی عبوری با ۲۲ سرنشین که گرفتار سیلاب شده بود به وسیله لودر شهرداری از سیلاب نجات پیدا کرده و عبور داده شد.
وی افزود: با توجه به اینکه سیلاب از طرف نیکشهر به این روستا در حال نزدیک شدن است پیش بینی می شود وضعیت این منطقه را بحرانی تر کند.

***رودخانه ایرندگان خاش چهارم بهمن ماه طغیان کرد
تداوم بارندگی ها در مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان سبب طغیان رودخانه های فصلی از جمله رودخانه طویل و ۹۰۰ کیلومتری ایرندگان خاش شد.
به گزارش ایرنا منطقه ایرندگان یکی از نقاط مهم گردشگری شهرستان خاش بوده که ۲ رودخانه ایرندگان و مرنتاک زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده و همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران هستند.
هم اینک این رودخانه ها پر آب شده و نشاط و شادابی را به مردم منطقه هدیه کرده است.
به دنبال بارشهای امروز رودخانه ایرندگان پر آب و به دنبال آن سدهای خاکی این منطقه آبگیری شدند.
**راه نیکشهر- چابهار بازگشایی شد
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: راه نیکشهر- چابهار که چهارم بهمن براثر بارندگی و ریزش و رانش کوه به مدت ۲ ساعت بسته شده بود بازگشایی شد.
سرهنگ یدالله ستوده اظهار داشت: این مسیرساعت ۱۵ عصر امروز براثر ریزش و رانش کوه بسته شد و تردد خودروها را دچار اختلال کرد.
وی ادامه داد: با حضور عوامل پلیس راه و انتطامی و کمک گرفتن از تجهیزات سنگین پیمانکار فعال در عملیات ساخت راه آهن مستقر در محل و تلاش عوامل راهداری این مسیر بازگشایی شد.
**بسیج همگانی برای نجات جان چهار مادر باردار در سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان
رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر با اعلام مساعد بودن حال چهار مادر باردار که به علت آب گرفتگی راهها و طغیان رودخانه با مشکل انتقال به تسهیلات زایمانی و بیمارستان رو به رو شده بودند از تلاش جهادی تمام عوامل در نجات جان این مادران قدردانی کرد.
دکتر ایرج ضاربان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود هماهنگی های لازم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای اعزام بالگرد اورژانس هوایی متاسفانه به علت شرایط جوی نامساعد امکان اعزام بالگرد به منطقه نبود و عملیات انتقال مادران باردار با وسایل نقلیه سنگین چون لودر، کامیون و تراکتور از عرض رودخانه ها انجام شد.
وی افزود: علاوه بر ۴۴ پایگاه اورژانس و ۶ آمبولانس پشتیبان در نقاط حادثه خیز، همچنین تمامی نیروهای اورژانس برای امدادرسانی و کمک به حادثه دیدگان احتمالی در آماده باش کامل بسر می برند.
***باران این نعمت الهی در ایرانشهر باریدن گرفت
با حاکم شدن توده باران زا در سیستان و بلوچستان باران این نعمت الهی از سوم بهمن در شهرستان ایرانشهرباریدن گرفت و همچنان ادامه دارد.
بارندگی زمستانه در ایرانشهر موجب خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان و دامداران شده است.
به گفته محمدانوش امینی فرد شهردار ایرانشهر تمامی امکانات شهرداری برای رفع آبگرفتگی خیابان ها ومعابر شهر بسیج شده است.
*** امدادگران ۲ سرنشین کامیون گرفتار در رودخانه ماشکید سراوان را نجات دادند
رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده ای مهرستان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امدادی هلال احمر، راهداری و شهرداری ۲ سرنشین یک دستگاه کامیون گرفتار در طغیان رودخانه ماشکید را نجات و ۵۰ خودرو را از مسیر رودخانه عبور دادند.
محمد صالح بارانزهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود هشدارهای داده شده متاسفانه این کامیون وارد رودخانه و گرفتار شده بود که با همکاری نیروهای امدادی راننده و سرنشین کامیون که احتمال واژگونی آن زیاد بود از سیلاب نجات یافتند.
** ۲۰۰ باب منزل مردم در شهر خاش دچار آبگرفتگی کامل شده است
فرماندار شهرستان خاش نیز گفت: در پی بارندگی های ۲ روز اخیر افزون بر ۲۰۰۰ باب منزل مردم تنها در شهر خاش دچار آبگرفتگی کامل شده است.
محمداکبر چاکرزهی چهارم بهمن در نشست اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان خاش افزود: ۸۰ نیروی پرتوان شهرداری با بهره گیری از ۱۰ دستگاه کامیون بنز، چهار دستگاه لودر و ۱۱ دستگاه موتور پمپ شهرداری و هلال احمر و اداره آب از ساعت ۲۱ شب گذشته تاکنون تلاشی مستمر برای جلوگیری از ورود آب به منازل مردم در شهر خاش را انجام می دهند.
وی اظهار داشت: امدادگران جمعیت هلال احمر تاکنون افزون بر ۶۰ خانوار را در مکانهای امن اسکان داده اند و همچنان کار امدادرسانی ادامه دارد.
** مدارس شهرستان های جنوب سیستان وبلوچستان به دلیل سیلاب تعطیل است
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مدارس شهرستان های قصرقند، چابهار، ایرانشهر، سرباز، بنت(نیکشهر) و سراوان واقع در جنوب استان به دلیل بارندگی و آبگرفتگی معابر روز پنجم بهمن تعطیل است.
علی مرادی اظهار داشت: تمام مقاطع تحصیلی شیفت صبح و بعد از ظهر مدارس شهرستان قصرقند و کنارک و شیفت صبح مدارس ابتدایی شهرستان های چابهار، ایرانشهر و سراوان امروز به دلیل آبگرفتگی معابر تعطیل اعلام شد.
وی تصریح کرد: همچنین با ادامه داشتن آبگرفتگی معابر، شیفت بعد از ظهر مدارس راسک شهرستان سرباز، بنت شهرستان نیکشهر و تمام مدارس ابتدایی و متوسطه اول روستایی شهرستان چابهار به غیر از حوزه شهری چابهار تعطیل اعلام شد.
**۱۰ مسیر در سیستان و بلوچستان همچنان مسدود است
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: همچنان ۱۰۰ مسیر اصلی و فرعی در جنوب استان که از صبح چهارم بهمن به دلیل طغیان رودخانه ها و سیلاب مسدود شده بود، بازگشایی نشده است.
ایوب کرد اظهار داشت: براثر طغیان رودخانه های فصلی، روان آبها و سیلاب مسیرهای دلگان – ایرانشهر، زهکلوت – دلگان، خیرآباد – ایرانشهر، ایرانشهر – جلگه، چاهان – زرآباد، نیکشهر – بنت، کاروان – زرآباد، بزمان – دلگان، فنوج – رمشک و فنوج – اسپکه از صبح دیروز تا کنون مسدود است

** تاخیر در انجام ۶ پرواز از فرودگاه بین المللی زاهدان
مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه های سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی، مه گرفتگی و دید کم، ۶ پرواز از فرودگاه بین المللی زاهدان پنجم بهمن ماه با تاخیر انجام می شود.
حمیدرضا پارسا به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ پرواز شرکت تابان در مسیرهای مشهد – زاهدان – مشهد و تهران – زاهدان – تهران باید به ترتیب ساعت هشت و ۸:۳۰ امروز وارد فرودگاه بین المللی زاهدان می شدند و ساعت ۹ و ۹:۳۰ دقیقه این فرودگاه را ترک می کردند که به دلیل شرایط جوی در زاهدان هنوز پرواز از مشهد و تهران انجام نشده است
***لغو ۲ پرواز از فرودگاه بین المللی زاهدان به دلیل شرایط نامساعد جوی
مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه های سیستان و بلوچستان گفت: ۲ پرواز شرکت تابان از فرودگاه بین المللی زاهدان در مسیر مشهد و تهران به دلیل شرایط نامساعدجوی، مه گرفتگی و کاهش دید امروز پنجم بهمن ماه لغو شد.
پارسا افزود: این پروازها قرار بود شب گذشته در فرودگاه زاهدان به زمین بنشینند که به دلیل شرایط جوی نامساعد و دید کم از ادامه مسیر به سمت زاهدان خودداری و مجددا به فرودگاههای مبدا بازگشتند.

**بیشترین بارش های سیستان وبلوچستان با ۱۳۸ میلی متر در نیکشهر ثبت شد
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین بارندگی های چند روز اخیر استان تا پنجم بهمن ماه با ۱۳۸۸ و نیم میلی متر در بنت نیکشهر واقع در جنوب استان ثبت شد.
رضا آزادمنش با بیان اینکه از ۳۰ دی تا امروز بارش های خوبی در استان گزارش شده است اظهار داشت: شهر نیکشهر با ۱۱۲٫۳ میلی متر، کنارک ۱۱۷ میلی متر، دلگان ۱۱۴٫۵ میلی متر، چاهان نیکشهر ۱۲۱ میلی متر، کارواندر خاش ۷۶٫۵ میلی متر، زرآباد کنارک ۸۰٫۵ میلی متر، لورکمب چابهار ۹۰ میلی متر و ناصر آباد سراوان ۳۵٫۵ میلی متر از جمله مناطق استان با بیشترین بارندگی ها در این مدت بودند.
***زن باردار توسط نیروهای راهداری از رودخانه ماشکید سراوان عبور داده شد
رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده ای مهرستان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: یک زن باردار صبح امروز پنجم بهمن که در آن سوی رودخانه ماشکید در مسیر سرباز به مهرستان گرفتار طغیان رودخانه شده بود به وسیله نیروهای اداره راهداری به بهداری منتقل شد.
محمد صالح باران زهی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صبح امروز یک دستگاه خودرو سواری شخصی که حامل زن باردار بود بعلت سیلابی بودن مسیر امکان عبور از رودخانه ماشکید را نداشت که نیروهای راهداری به کمک وی شتافته و این زن باردار را نجات داده و به مرکز درمانی منتقل کردند.
وی افزود: راههای ارتباطی شهرستان مهرستان به ایرانشهر و مهرستان به سرباز تا اطلاع بعدی بسته است.
***اسکان ۱۴۳۵ نفر آسیب دیده سیلاب در سیستان و بلوچستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: هزار و ۴۳۵ نفر از مردم جنوب استان در قالب ۲۹۰ خانوار از یکم تا پنجم بهمن همزمان با بروز سیلاب توسط نیروهای امدادی این نهاد اسکان اضطراری داده شدند.
رسول راشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نیروهای هلال احمر با توجه به ادامه بارندگی ها در حالت آماده باش کامل بسر می برند اظهار داشت: امداد رسانی به ۲ هزار و ۲۱ نفر، رها سازی ۹۵ خودرو، نجات ۲ نفر در معرض سیلاب در شهرستان های ایرانشهر و سرباز از جمله برخی اقدامات این نهاد در این مدت بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در چند روز گذشته نصب ۳۰۵ باب چادر در قالب چهار اردوگاه برای سیل زدگان و توزیع ۲۸۲ تخته موکت، ۸۰۹ تخته پتو، ۱۴۷ هزار کیلوگرم نایلون، ۱۸۳ دستگاه والور، ۱۱۰ عدد فانوس، ۹۰ ست ظرف، سه هزار و ۳۶۴ قوطی کنسرو، ۶۱ عدد کلمن آب و ۵۰۰ قرص نان در جنوب استان انجام شده است.
***امدادرسانی به بیش از ۵۰ خانواردر سطح شهرستان ایرانشهر
رئیس جمعیت هلال احمر ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: در پی بارندگی های اخیر و جاری شدن سیلاب در منازل و معابر سطح شهرستان به ۵۰ خانوار در مناطق بزمان، بمپور و بخش مرکزی و شهر ایرانشهر امدادرسانی شده است.
خان محمد بامری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه اکیپ ۳۳۳نفره از امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان ایرانشهر در بخش های مرکزی، بزمان و بمپور در آماده باش کامل هستند و به افراد گرفتار شده در سیلاب امدادرسانی می کنند.
وی بیان کرد: چهارم و پنجم بهمن بیش از ۵۰ دستگاه چادر، پتو، چراغ و مواد غذایی بین خانواده های سیل زده در سطح این شهرستان توزیع شده است.
** کمک رسانی به خسارت دیدگان بارندگی در چابهار ادامه دارد
کمک رسانی به خسارت دیدگان بارندگی های ۲۴۴ ساعت گذشته در نقاط مختلف روستایی و محدوده منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان ازچهارم بهمن ماه آغاز شده است و تاکنون با توجه به ادامه بارش ها ادامه دارد.
عضو هیات مدیره و قائم مقام ستاد مدیریت بحران سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بارندگی های شدید و آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب در منطقه آزاد چابهار خسارات زیادی به زیرساخت ها و به ویژه در روستای تیس و آبکان وارد کرده است.
حمیدالله بلیده ای افزود: روستای آبکان در همجواری منطقه آزاد چابهار واقع شده است که در پی درخواست اهالی برای کمک رسانی اقدامات لازم از سوی سازمان منطقه آزاد انجام شد.

***استاندار سیستان وبلوچستان مطالعه هدایت آبهای سطحی کنارک راخواستار شد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نوع خاک، آب باران به سختی در زمین شهرستان های ساحلی کنارک و چابهار نفوذ می کند، بر این اساس باید مطالعه هدایت آبهای سطحی حاصل از بارندگی ها و فاضلاب شهری در این مناطق اجرا شود.
علی اوسط هاشمی سه شنبه شب( پنجم بهمن ماه) در نشست ستاد مدیریت بحران جنوب سیستان و بلوچستان در فرمانداری کنارک اظهار داشت: این شهرستان سال ها با مشکل جدی دفع آبهای سطحی مواجه است به طوری که در مواقع بارندگی آب به صدها خانه نفوذ و سبب مشکلات فراوانی برای ساکنان محلات مختلف می شود.

***طغیان رودخانه کاجو راه ارتباطی ۲۱ روستای بخش ساربوک قصرقند را قطع کرد
بخشدار ساربوک از توابع شهرستان قصرقند در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: بارندگی های چهارم بهمن ماه و طغیان رودخانه کاجو و نبود پل بر روی این رودخانه بزرگ راه ارتباطی ۲۱ روستای این بخش را از دیروز قطع کرده و امکان خدمات رسانی نیست.
مرتضی سایگانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با بسته شدن راه‌ این روستاها بیش از هشت هزار نفر از جمعیت روستایی بخش ساربوک گرفتار سیلاب شده و راهی برای خدمات رسانی و اعزام بیماران آنها به مراکز درمانی وجود ندارد.
وی افزود: شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب سبب خوشحالی اهالی روستایی به ویژه کشاورزان شده و شکرگزار این نعمت الهی هستند.
وی ادامه داد: این بارندگی ها خسارات سنگینی نیز به زیرساخت های راه، کشاورزی، برق، آب و تاسیسات زیربنایی بخش ساربوک وارده کرده است که پس از جمع بندی گزارش میزان خسارت ها اعلام خواهد شد.

***تعطیلی مدارس جنوب سیستان وبلوچستان به دلیل سیلاب همچنان ادامه دارد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به استمرار بارندگی ها شیفت صبح و عصر مدارس شهری و روستایی شهرستانهای چابهار، سرباز و کنارک امروز ششم بهمن ماه تعطیل اعلام شد.
غلامرضا اربابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به استمرار بارندگی ها و آبگرفتگی معابر و احتمال بروز حوادث، برای سومین روز مدارس ابتدایی شهری و روستایی و متوسطه دوره اول و دوم برخی شهرستان های جنوب استان امروز تعطیل اعلام شد.
***پنج مسیر در سیستان و بلوچستان بازگشایی شد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش نیروهای امدادی پنج مسیر اصلی در جنوب استان که از ۲ روز قبل به دلیل طغیان رودخانه ها و سیلاب مسدود شده بود پنجم بهمن ماه بازگشایی شده است.
اربابی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تلاش نیروهای امدادی مسیرهای دلگان – ایرانشهر، دلگان – زهکلوت، مهرستان – سوران، مهرستان – سرباز و مهرستان – ایرانشهر دیشب بازگشایی شد و تردد در این مسیرها امکان پذیر است.
وی ادامه داد: مسیرهای خیرآباد – ایرانشهر، ایرانشهر – جلگه، چاهان – زرآباد، نیکشهر – بنت، جاسک – کنارک، کاروان – زرآباد، بزمان – دلگان، فنوج – رمشک، فنوج – اسپکه و فنوج – بنت همچنان مسدود است.
***سامانه بارشی از سیستان و بلوچستان خارج شد
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سامانه بارشی که از ۳۰۰ دی با ورود به استان سبب بروز سیلاب و روان آب شده بود شب پنجم بهمن ماه از استان خارج شد.
علی ملاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین بارندگی های چند روز اخیر استان با ۱۶۴۴ میلی متر در دستگرد شهرستان نیکشهر واقع در جنوب استان ثبت شد.
وی با بیان اینکه از ۳۰ دی تاکنون بارش های خوبی در استان گزارش شده است اظهار داشت: شهر نیکشهر ۱۱۹میلی متر، کنارک ۱۴۳ میلی متر، دلگان ۱۱۵ میلی متر، کارواندر خاش ۷۶٫۵ میلیمتر، زرآباد کنارک ۹۷ میلی متر، کهیر چابهار ۱۳۷ میلی متر، فنوج ۶۵ میلی متر، قصرقند ۶۶ میلی متر، مهرستان ۴۵ میلی متر، سیب و سوران ۴۰ میلیمتر، ایرانشهر ۶۷ میلی متر، بزمان ۷۹ میلی متر، راسک ۴۵ میلی متر و ناصر آباد سراوان ۴۶ میلی متر از جمله مناطق استان با بیشترین بارندگی ها در این مدت بودند.
***ریزش آوار در خاش جان یک نفر را گرفت
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خاش سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر ریزش آوار در منزلی مسکونی در این شهرستان یک نفر فوت کرد.
محمدامین حسین زهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه حوالی ساعت پنج صبح ششم بهمن ماه در خیابان سعدی ۳۸ رخ داده و دلیل اصلی آن وجود نم ناشی از بارش های اخیر بوده است.
وی افزود: حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح امروز نیروهای امدادی پس از اطلاع از حادثه در محل حاضر شدند و ۳ نفر از ساکنان یک خانواده چهار نفره را به محل مسجد ابوالفضل العباس(ع) «محل اسکان اضطراری خاش» انتقال دادند.
رئیس جمعیت هلال احمر خاش ادامه داد: در این سانحه که در یک منزل خشت و گلی قدیمی به وقوع پیوست یک پیرزن جان خود را از دست داد.
***امداد رسانی به ۴۶۳۵ نفر از مردم آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امدادی این نهاد از آغاز جاری شدن سیل در یکم تا ششم بهمن ماه به چهار هزار و ۶۳۵ نفر از مردم سیل زده جنوب استان در قالب ۹۹۳ خانوار امداد رسانی کردند.
رسول راشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین در این مدت سه هزار و ۳۲۹ نفر از مردم جنوب استان در قالب ۷۲۴ خانوار اسکان اضطراری داده شدند و با رها سازی ۱۲۲ خودرو از سیلاب ۴۸۸ نفر نجات یافتند.
وی ادامه داد: ۶۵۱ باب چادر، ۶۷۲ تخته موکت، هزار و ۴۶۱ تخته پتو، ۲ هزار و ۵۹۵ کیلوگرم نایلون، ۴۹۵ شعله چراغ والور، ۲۳۹ شعله فانوس، ۱۵۷ ست ظروف، هفت هزار و ۳۰۶ قوطی کنسرو، ۱۹۹ عدد کلمن آب، ۷۰۰ قرص نان و ۶۲۲ کیلوگرم برنج از جمله اقلام توزیع شده این مدت بین مردم جنوب سیستان و بلوچستان بوده است.
**۹ نفر گرفتار در سیل کنارک پس از ۳۱ ساعت نجات یافتند
فرماندار شهرستان کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۹۹ نفر کشاورز و افراد فعال در سد کهیر گرفتار شده در سیلاب محدوده زمین های بالادست این سد پس از ۳۱ ساعت، شب گذشته( پنجم بهمن) نجات یافتند.
بیژن بختیار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه نفر از این افراد در زمین های کشاورزی محدوده بالادست سد کهیر و ۶ نفر دیگر نیز در جناح زینچه سد کهیر از عصر روز دوشنبه تا سه شنبه شب به دلیل سیلاب در محاصره آب قرار گرفتند.
وی افزود: بالگرد هلال احمر در چهار مرحله و بالگرد نیروی دریایی در یک مرحله برای نجات این افراد به محل اعزام شدند اما به دلیل بارندگی شدید و نامساعد بودن شرایط جوی نتوانستند محل دقیق آنان را پیدا کنند و بازگشتند.
***فرماندار خاش: ۲۰۰ خانوار آسیب دیده از سیلاب امدادرسانی شدند
فرماندار شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی و جاری شدن روان آب و سیلاب سبب وارد آمدن خسارت به برخی خانوارها در این شهرستان شد که تا ششم بهمن ماه به افزون بر ۲۰۰ خانوار و ۹۰۰ نفر از افراد آسیب دیده امدادرسانی شده است.
محمداکبر چاکرزهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی بارشهای اخیر خسارات زیادی به منازل مسکونی مردم در شهر و نقاط روستایی وارد شد که از سه روز قبل تاکنون کار امدادرسانی به آسیب دیدگان ادامه دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون لوازم امدادی شامل ۸۶ باب چادر، ۱۵۷ تخته موکت، ۱۵۹ دستگاه چراغ والر، ۲۹۵ تخته پتو، ۵۹۴ کیلوگرم نایلون، ۲۶ دستگاه فانوس، ۱۲ ست ظروف و گالن و ۹۱۰ عدد کنسروجات بین آسیب دیدگان توزیع شده است.
*** خانواده ۶ نفره سراوانی در خاش از گل و لای سیل نجات پیدا کردند
فرماندار شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در عملیات یک و نیم ساعته امداد و نجات یک خانواده ۶ نفره اهل سراوان را از خطر فرو رفتگی در گل و لای نجات دادند.
محمداکبر چاکرزهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خانواده که با یک دستگاه تویوتا در حال سفر بودند به دلیل نا آشنایی با منطقه و تردد در مسیر خاکی که بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر باتلاقی شده در منطقه شوره زار بوتگان بخش مرکزی خاش در گل و لای فرو رفتند.
*** پنج مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان همچنان مسدود است
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فروکش نکردن کامل سیلاب همچنان تا امروز هفت بهمن ماه پنج مسیر در جنوب استان مسدود است.
ایوب کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم جنوب استان همچنان نمی توانند از مسیرهای فنوج – رمشک، بزمان – دلگان، ایرانشهر – جلگه، چاهان – زرآباد و نیکشهر – بنت تردد کنند.
وی گفت: شمار زیادی از مسیرهای اصلی و روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل بارندگی و سیلاب چند روز گذشته مسدود شده بود که با فروکش کردن آب و تلاش نیروهای راهداری همه آنها به غیر پنج مسیر بازگشایی شده است.
*** امداد رسانی به هفت هزار و ۷۷۵ سیل زده در سیستان و بلوچستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امدادی این نهاد از آغاز جاری شدن سیل در یکم تا هفت بهمن ماه به هفت هزار و ۷۷۵ نفر از مردم سیل زده جنوب استان در قالب هزار و ۶۷۵ خانوار امداد رسانی کردند.
رسول راشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین در این مدت پنج هزار و ۵۴۵ نفر از مردم جنوب استان در قالب هزار و ۱۸۶ خانوار اسکان اضطراری داده شدند و با رها سازی ۱۶۵ خودرو از سیلاب ۶۶۰ نفر نجات یافتند.
وی ادامه داد: در این مدت ۹۸۲ نفر امدادرسان در قالب ۱۶۲ تیم عملیاتی با ۱۲۷ دستگاه خودرو به مردم ۵۹۱ روستای استان امدادرسانی کردند.
وی گفت: کالاهای امدادی توزیع شده در این مدت شامل هزار و ۱۰۹ باب چادر امدادی، هزار و ۲۳۴ تخته موکت، سه هزار و ۳۸۷ تخته پتو، سه هزار و ۶۵۷ کیلوگرم نایلون، ۷۱۱ شعله والر، ۳۱۸ شعله فانوس، ۱۸۹ ست ظروف، ۱۱ هزار و ۵۵۷ قوطی کنسرو، ۲۱۹ عدد کلمن آب، ۷۰۰ قرص نان و ۸۷۲ کیلوگرم برنج است.

*** فرماندار: سرما و یخبندان جان یک زن میانسال را در بخش مرکزی خاش گرفت
زاهدان – ایرنا – فرماندار شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان گفت: یک زن میانسال در منطقه دشت آبخوان بخش مرکزی خاش بر اثر شدت بالای سرما و یخبندان شبانه جان سپرد.
محمداکبر چاکرزهی هفتم بهمن ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بانوی ۵۵ ساله دارای اختلال حواس بوده که در ۴۸ ساعت اخیر از منزل خارج و متاسفانه با فاصله گرفتن از محل سکونت خود دور از منطقه بر اثر شدت سرما جان داده است.
وی اظهار داشت: شب گذشته خبر مفقود شدن این بانو به فرمانداری اعلام شد که با همکاری علما و معتمدان و افراد مطلع و بومی منطقه تلاش ها و جستجوی برای یافتن وی آغاز که در نهایت پس از ساعتها عملیات امدادی و جستجو جسد این زن پیدا شد.

**آخرین وضعیت سیلاب سیستان و بلوچستان؛آسیب به ۱۶۷۵ واحد مسکونی/ فوت یک نفر
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب چند روز اخیر در جنوب استان ضمن آسیب ۱۰ تا ۸۰ درصدی به هزار و ۶۷۵ واحد مسکونی موجب مرگ یک شهروند ۶۵ ساله خاشی براثر ریزش آور شد.
رضا اربابی هفتم بهمن ماه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از ۲۲سال که سیستان و بلوچستان به عنوان کم بارش ترین استان کشور معرفی شده بود از عصر ۳۱ دی ماه تا پنجم بهمن ماه جاری شاهد بارندگی خوبی در جنوب استان بودیم به گونه ای که سبب بروز سیلاب و آبگرفتگی مسیرها، طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی معابر شهرهای جنوبی استان شد.
وی ادامه داد: این بارندگی ها که در برخی نقاط مانند توابع نیکشهر به ۱۶۴ میلی متر، کنارک ۱۴۳ میلی متر و دلگان ۱۱۵ میلی متر رسید مشکلاتی را نیز به همراه داشت به گونه ای که ۱۶ مسیرفرعی جنوب سیستان و بلوچستان بسته شد که با تلاش های نیروهای راهداری تاکنون ۱۲ مسیر بازگشایی و همچنان چهار مسیر بسته است.
وی تصریح کرد: در این مدت همچنین برق بیش از ۳۰ نقطه جمعیتی جنوب استان قطع شد که با حضور ۹۶ گروه کارشناس شرکت برق، برق تمامی این مناطق برقرارشد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: همچنین ۶ روستای در مسیر سیلاب جنوب استان در این مدت با جمعیتی بیش از ۱۰۰ خانوار به دلیل حوادث احتمالی تخلیه و افراد ساکن آن به مکان های امن انتقال داده شدند.
اربابی افزود: در این مدت هزار و ۱۸۶ خانوار استان با جمعیتی معادل پنج هزار و ۵۴۵ نفر نیز در چادر اسکان اضطراری داده شدند.
وی با بیان اینکه در این مدت منازل هزار و ۶۷۵ خانوار استان دچار آسیب ۱۰ تا ۸۰ درصدی شد گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته برای بازسازی واحدهای مسکونی که در این سیلاب دچار خسارت شدند وام ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد تعلق خواهد گرفت.
وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان در بخش های زیربنایی، واحدهای مسکونی، کشاورزی، قنوات و راههاست تیم های ارزیابی ستاد بحران استان در حال برآورد دقیق این خسارات هستند.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان از روز نخست ضمن حضور همه نیروهای امدادی در مناطق مختلف استان نشست مدیریت بحران استان و شهرستان ها هر روز تشکیل و پیگیری اقدامات و تامین نیازهای منطقه بودند.

اخبار مرتبط

نظرات