- چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
- کد خبر : 2194
- تدبر در قرآن » دین و اندیشه
بسم الله الرحمن الرحیم تدبر در سوره مبارکه انشقاق – آیه ۷ و ۸ و ۹ گفتیم که اصلی به نام «ملاقات خدا» در پیش روی همهی انسانها است؛ در روزی که آسمانها شکافته، زمین کشیده و انسانها به بیرون افکنده میشوند. همهی این اتفاقات به اذن خدا روی می دهد و نظام ابتلاء و […]
بسم الله الرحمن الرحیم
تدبر در سوره مبارکه انشقاق – آیه ۷ و ۸ و ۹
گفتیم که اصلی به نام «ملاقات خدا» در پیش روی همهی انسانها است؛ در روزی که آسمانها شکافته، زمین کشیده و انسانها به بیرون افکنده میشوند.
همهی این اتفاقات به اذن خدا روی می دهد و نظام ابتلاء و امتحان برچیده میشود و انسان برای حساب و کتاب مهیا میشود .
باز هم روی این نکته تاکید می کنیم که حرکت به سوی خدا اجباری است و ما اختیارمان خیلی گسترده نیست.
خلقت و حرکت به سمت ملاقات یک امر اختیاری نیست تا ما برای خودمان حق انتخاب در پیمودن این مسیر داشته باشیم .
انسان در به دنیا آمدنش، ادامه زندگیش و از دنیا رفتنش هیچ اختیاری ندارد، پس از چه رو خود را مختار می داند ؟ در ادامه آیات در می یابیم که اگر انسان در اصل حرکت و ملاقات اختیاری ندارد اما در چگونگی حرکت و انتخاب هر یک از دو مسیر زندگی کاملاً مختار است.
خدا او را برای رشد و تعالی و ملاقات روسفیدانه خلق کرده نه برای سقوط و بد بختی، و ازاو تکلیف می خواهد. حال او دو راه پیش رو دارد:
راه اول : تسلیم دستورات خدا شدن.
راه دوم : از دستورات خدا سرپیچی کردن.
با انتخاب راه اول آرامش، نشاط، رهائی از پوچی و امید و … نصیب او می شود.
فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ ﴿٧﴾
فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَابًا یَسِیرًا﴿٨﴾
وَیَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿٩﴾
آشنائی با واژگان :
أوتی : داده شود
کتابه : کارنامهی عملش
یمینه : دست راست ـ یمن قوّت جانب خیر و برکت رو میگویند
سوف : به زودی در آینده
یحاسَبُ : به حساب کشیده میشود ـ محاسبه میشود
یسیرا : سهل و آسان
ینقلِبُ : باز میگردد
أهله : همفکران – همکیشان
مسرورا : شادمان
ترجمهی روان :
پس اما کسی که نامهی عملش به دست راستش داده شود پس بزودی حساب کشیده میشود حسابی آسمان و همراه با تسامح و به سوی همکیشان خود باز میگردد در حالی که شادمان است.
حال که در آیهی ششم گفته شد ملاقات با خدا اجباری است آیا همه به یک شکل خدا را ملاقات می کنند؟ کیفیت ملاقات افراد با خدا آیا یکسان خواهد بود؟ مثلا امام حسین عزیز و یزید پلید آیا به یک شکل و کیفیت به ملاقات خدا نائل میشوند؟ خیر .
گروه اول کسانی هستند که :
- روسفیدانه خدا را ملاقات میکنند و در وقت ملاقات نامه اعمالشان به دست راست داده میشود کارنامهای که ریز و درشت اعمالشان را خدا در آن ثبت و ضبط کرده است.
- سختگیری در حساب و کتابشان نیست. یعنی نوعی تخفیف با ضابطه خدا به آنها می دهد و اگر خطاهایی هم در زندگیشان بوده مورد مغفرت الهی قرار میگیرند.
- در آخرت زندگی شادمانی در کنار همفکران و همکیشان خودشان خواهد داشت.
اما یک سوال اینجا وجود دارد : مگر چه کاری کرده اند که خداوند در روزگارملاقات با لطف و مدارا با آنها برخورد میکند ؟
این سوال در ادامه سوره به جواب میرسد، تا ببینیم ماجرای این برخورد پر مهر و عطوفت خدا چیست؟!
نظرات