رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
  • کد خبر : 13819
  • سیاست
  • چاپ خبر : تلاش مشاوران روحانی برای توجیه خشم کارگران معدن یورت آزادشهر
حادثه معدن آزادشهر

در شرایطی که رسانه های حامی دولت تاکنون اعتراض کارگران معدن یورت به روحانی را سانسور کرده اند، حمید ابوطالبی  مدعی شد روحانی از اعتراض مردم خبر داشته است و حسام الدین آشنا نیز در تویتر خود هدف سفر روحانی به گلستان را آشنا کردن مردم با درد کارگران معرفی کرد. به گزارش ۷لوح به […]

در شرایطی که رسانه های حامی دولت تاکنون اعتراض کارگران معدن یورت به روحانی را سانسور کرده اند، حمید ابوطالبی  مدعی شد روحانی از اعتراض مردم خبر داشته است و حسام الدین آشنا نیز در تویتر خود هدف سفر روحانی به گلستان را آشنا کردن مردم با درد کارگران معرفی کرد.

به گزارش ۷لوح به نقل از پایگاه ۵۹۸، آنچه که امروز در معدن یورت آزادشهر گذشت و استقبال خشمگینانه کارگران از نفر اول اجرایی کشور آنقدر برای مشاوران روحانی غیرمنتظره بود که بعد از گذشت چند ساعت هنوز نتوانسته اند موضعی واحد اتخاذ کنند و نمی دانند با چه رویکردی به آن بپردازند. مساله ای که در ابتدا به تکذیب و سانسور آن پرداخت اند ولی در ادامه ترجیح دادند روغن ریخته را نذر امام زاده کنند.

به گزارش رجانیوز سفر نمایشی و تبلیغاتی حسن روحانی به معدن یورت استان گلستان آن هم چند روز پس از وقوع انفجار و جان باختن جمعی از معدنکاران زحمتکش، داغ کارگران و خانواده های داغدار را تازه کرد، به طوری که با اعتراض و خشم کارگران و خانواده های تازه درگذشته رو به رو گردید، به نحوی که صدای فریاد و اعتراض و مشت و لگد روانه کاروان حامل رئیس جمهور و ماشین روحانی شد.

رسانه های حامی دولت در دقایق اولیه از انتشار این خبر با اقدامی شتابزده از اساس آن را تکذیب کردند و در خبری مدعی شدند که «برخلاف ادعای رسانه های اصولگرا،  رئیس جمهور همچنان مشغول سخنرانی در جمع کارگران معدن یورت است»! سخنی که آنقدر عجیب بود که دقایقی بعد،  از روی خروجی‌ها حذف شد. اما اکثر رسانه های حامی دولت ترجیح دادند تا با سانسور این خبر قدری از اثر گذاری آن در جامعه بکاهند.

با این وجود روزنامه ایران در اقدامی عجیب تر تلاش کرد تا با انتشار اخباری موهوم، فضا را به گونه ای جلوه دهد که معترضان به روحانی از کارگران نبوده اند و از سوی جریاناتی سازمان دهی شده اند! این روزنام در صفحه تویتر خود نوشت: «یک معدنکار #یورت به روزنامه ایران: نه ما به خودرو روحانی ضربه زدیم نه مردم محلی. ما آنها را نمی‌شناختم.»

بعد از ابراز هم دردی گسترده مردم در فضای مجازی و افزایش انتقادات از سیاست های اقتصادی دولت که منجر به کاهش سطح رفاه اجتماعی و افزایش آمار بیکاری شد، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر روحانی، روغن ریخته را نذر امام زاده کرد و در صفحه تویتر خود مدعی شد که از قبل اعتراض کارگران را پیش بینی کرده بوده است، اما روحانی خود اصرار داشته است تا به جمع کارگران رود!

ابوطالبی در تویتر خود نوشت:

«استاندارمحترم گلستان ازمن خواست باسفر رییس جمهور به معدن یورت آزادشهر به علت غم و اندوه بالای کارگران والتهاب خانواده های آنان مخالفت کنم؛ دکترروحانی بامخالفت به من گفت:من رییس جمهور زمان درد مردم والتهاب آنان هستم، اگرفریاد آنان در برابر من،سبب آرامش ملی خواهدشد، من بایدبروم؛ دکترروحانی گفت:من تنهابه معدن می روم تا معدن چیان برای فریاد کشیدن برسر بالاترین مقام رسمی کشور احساس آرامش وراحتی کنند؛این افتخارمن است.»

به دنبال ابوطالبی، حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای روحانی نیز با همین رویکرد نوشت: «او به میان معدنکاران نرفت تا با اندوه آنان عکس بگیرد، رفت تا صدای آنان را به گوش همه ما برساند و چشمان ما را با چهره افسرده آنان آشنا کند».

کانال رسمی ریاست جمهوری نیز با سانسور فیلم اعتراضات کارگران تنها بخشی از سخنرانی روحانی را که در صلح و صفا و کمال آرامش برگزار شده بود پخش کرد!

این اولین واکنش مردم در برابر سخنان روحانی نبود. روحانی پیش از این و در روز کارگر در حرم حضرت امام نیز اعتراضات کارگران را دیده بود. البته مجری برنامه انتخاباتی روحانی مدعی شد که این کارگران «جمعی مزدور» هستند و وعده داد که به زودی «دهانتان خرد خواهد شد». به نظر می رسد تصمیم روحانی برای حضور مجدد در میان کارگران داغ دار و خانواده هایی که پیکر عزیزانشان همچنان در معدن باقی مانده است، نشان دهنده عدم درک صحیح روحانی از وضعیت زندگی مردم در دولت یازدهم است. وقتی روحانی با تمام مشکلاتی که در زندگی جامعه وجود دارد با تکبر بگوید «شرمنده نیستم» و در این شرایط نیز به جمع کارگران معدن یورت سفر می کند، نشان میدهد حسن روحانی همچنان بعد از گذشت چهارسال متوجه خواسته های جامعه نشده است. شاید ۱۲ روز دیگر و بعد از اعلام نتایج انتخابات خواسته های جامعه را درک کند، هرچند که آن زمان دیگر خیلی دیر است.

اخبار مرتبط

نظرات