رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 7 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
این کارشناس مذهبی گفت: سفارش حضرت مهدی(عج) به شیخ صدوق نشان می‌دهد که غیبت امام عصر با غیبت پیامبرانی مانند حضرت موسی(ع) ارتباط دارد.

دهه اول ذی‌القعده بهترین زمان برای چله گرفتن است

اول ذی القعده روزیست که حضرت موسی(ع) به دستور خداوند چله ای را در کوه طور آغاز کرد و به عبادت و گفتگو با خداوند پرداخت. البته قرار بود ملاقات حضرت موسی(ع) با خداوند سی شب باشد، اما به دستور خداوند چهل شب ادامه داشت. حضرت موسی(ع) کلیم‌الله، در این چهل شب که به چله […]

اول ذی القعده روزیست که حضرت موسی(ع) به دستور خداوند چله ای را در کوه طور آغاز کرد و به عبادت و گفتگو با خداوند پرداخت. البته قرار بود ملاقات حضرت موسی(ع) با خداوند سی شب باشد، اما به دستور خداوند چهل شب ادامه داشت.
حضرت موسی(ع) کلیم‌الله، در این چهل شب که به چله موسویه مشهور است، علاوه بر عبادت، دستور العمل هایی را مبنی بر چگونگی هدایت قومش از خدا دریافت کرد. بسیاری از چله‌گیری‌ها، به تبعیت از چله موسویه اتفاق افتاده است.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان ذیل آیه ۱۴۲ سوره اعراف می‌فرمایند: «برگشت معناى آیه به این است که خداى تعالى موسى(ع) را براى مدت سى شب به درگاه خود و براى گفتگوى با وى نزدیک ساخته و ده شب دیگر براى اتمام آن گفتگوها بر آن مدت افزوده و در نتیجه میقات پروردگارش چهل شب تمام شده است، و اگر حساب را بر روى شب‏ها برده نه روزها و حال آنکه در این مدت موسى روزها هم در میقات بسر برده و معمولا در اینگونه موارد حساب روى روزها برده مى‏‌شود نه شب‏ها، شاید براى این است که غرض از این میقات تقرب به درگاه خدا و مناجات با او است که شب‏ها اختصاص بیشترى براى این کار داشته و حواس انسان جمع‏تر و نفس براى انس گرفتن آماده‏‌تر است، آنهم در چنین مناجاتى که در آن تورات نازل شده است.»
بهترین زمانی که برای چله‌گیری در روایات سفارش شده است و اهل سیر و سلوک این زمان را برای آغاز چهل شب عبادت خداوند انتخاب می‌کنند، دهه اول ماه ذی‌القعده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رنجبر، کارشناس مذهبی در خصوص چله نشینی حضرت موسی(ع) به خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ملاقات حضرت موسی(ع) کلیم الله با خداوند یک امتحان الهی بود. امتحانی که به حضرت موسی(ع) اثبات کرد، انسان‌ها نمی تواند بدون یک رهبر دینی و پیامبر خدا در مسیر درست حرکت کنند. چرا که پس از بازگشت حضرت موسی(ع) از کوه طور، همه گوساله پرست شده بودند.
وی افزود: غیبت پیامبران از میان قومشان، پیشینه ای طولانی دارد. بسیاری از پیامبران پیش از انجام مأموریتی مهم، مدتی از مردم فاصله می گرفتند و در مکانی دور از محل زندگی انسان ها به مناجات می پرداختند.
رنجبر در خصوص ارتباط غیبت امام زمان(عج) با غیبت پیامبرانی مانند حضرت موسی(ع) اظهار کرد: مرحوم شیخ صدوق(ره) در عالم رویا، امام زمان(عج) را در خواب می بیند که به این عالم دینی می فرمایند «کتابی بنویس و در آن به پیشینه غیبت‌های پیامبران اشاره کن. این موضوع کمک می کند که مردم دلایل غیبت من را بهتر درک کنند.» این سفارش حضرت مهدی(عج) به شیخ صدوق نشان می‌دهد که غیبت امام زمان(عج) با غیبت پیامبرانی مانند حضرت موسی(ع) ارتباط دارد.
وی در پایان اضافه کرد: آنچه از غیبت حضرت موسی(ع) مهم تر می‌نماید، علت غیبت آن حضرت و اتفاقات بعد از آن است. مطالعه در این خصوص انسان منتظر امروز را کمی از دلایل غیبت امام زمان(عج) آگاه می سازد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

نظرات