رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۸ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 16 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
مصوبه مجلس

نمایندگان در جلسه علنی  (شنبه۲۵ دیماه) مجلس، در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، ماده ۱۰۳  این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند. به موجب ماده ماده ۱۰۳؛ ۱- دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده های معظم شهدا و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و […]

نمایندگان در جلسه علنی  (شنبه۲۵ دیماه) مجلس، در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، ماده ۱۰۳  این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب ماده ماده ۱۰۳؛
۱- دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده های معظم شهدا و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول برنامه تامین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.
تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول برنامه طبق بودجه سنواتی می بایست تامین و پرداخت گردد.
۲- دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تامین حداقل معیشت گروه های عنوان شده ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را پیش بینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجه‌های سنواتی درج و در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد.
الف- جانبازان با هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت
ب- رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چریکهای جنگهای نامنظم(گم جن)
ج- افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی ، آزادگان متوفی ، رزمندگان متوفی (با حداقل شش ماه حضور در جبهه)
تبصره- تشخیص افراد تحت تکفل قانونی جانبازان و آزادگان متوفی و ارائه خدمات به آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشخیص افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان متوفی به عهده ایثارگران نیروهای مسلح و ارائه خدمات به آنان به عهده  سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) می باشد.
د- نامادری شهید و خواهران مجرد شهدا که تحت تکفل والدین شهداء بوده‌اند (پس از فوت والدین)
ه‍- برادر و خواهر شهید دارای معلولیت جسمی ، حرکتی، ذهنی، محجور،‌دارای بیماریهای خاص یا صعب‌العلاج پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران
و- همسران مطلقه شهداء که فرزند یا فرزندان شهید را حداقل ۱۵ سال نگهداری نموده‌اند با تأیید بنیاد شهید (ماهیانه معادل دو سوم حقوق کارکنان دولت)
۳- در ماده۵۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از عبارت” آزادگان”عبارت “و همسران فرزندان شهداء” اضافه می‌گردد.
۵- سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلفند نسبت به تامین و پرداخت صددرصد (۱۰۰%) سرانه بیمه عمر و حوادث والدین جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهداء فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث اقدام نمایند.
۶- دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به منظور حمایت و تجلیل از رشادت های رزمندگان  هشت  سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر ۲۵% جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.
الف- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل ۳۰% هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تایید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بودجه سنواتی
ب- بهره‌‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری
ج- معافیت از پرداخت ۳۰% هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یکبار در سال
د- شهرداریها و دهیاریها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند به منظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست‌و پنج‌درصد و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور ۶ ماه و بالاتر در جبهه را در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز می‌باشد و آرامستانها بدون اخذ هزینه اقدام نمایند.
ه‍- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در واحدهای مسکونی
و- بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر (مطابق قوانین مربوط برای رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس) در حقوق و مزایای اجتماعی
۷- در بند الف ماده۳۱ قانون جامع خدماتی ایثارگران پس از عبارت جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد عبارت جانبازان و فرزندان جانبازان و آزادگان و فرزندان آزادگان و رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه اضافه می شود.
۸- متن زیر بعنوان ماده (۵۹) مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود.
«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی درصد (۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%) ، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل ۱۲ ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»
۹- در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل ۱۲ماه سابقه حضور در جبهه مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری گردد بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام می‌گردد و با تحقق بازنشستگی این افراد در  هر صندوق از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهره‌مند می‌گردند.
۱۰- ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل ۱۲ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار  از پرداخت ما به التفاوت برای ۱۵ سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر  صندوق بیمه و بازنشستگی معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شود.
۱۱- متن زیر به انتهای بند (۱) قانون خدمت وظیفه عمومی و دو تبصره به بند (۳) ماده (۴۵) قانون الحاق می‌شود:
درصورت تایید ستاد فرماندهی کل قوا:
– فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
– فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
– فرزندان جانبازان به ازای هردرصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
تبصره- بهره‌مندی فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد شهید اقدام می‌گردد و در خصوص آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌گردد.
۱۲- به ماده ۵۶ قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران عبارت رزمندگان با حداقل ۱۲ ماه حضور در جبهه اضافه می‌گردد.
۱۳- به ماده ۳۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از عبارت “کسورات بازنشستگی سهم اسرا و آزادگان و جانبازان” عبارت “فرزندان شهداء و رزمندگان با حداقل ۲۴ ماه حضور در جبهه” اضافه می شود.
۱۴- فرزندان شهداء از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز۵۰% و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود.
۱۵- عبارت ذیل به ماده ۶۰ قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران اضافه می شود:
بعد ازعبارت “جانبازان و آزادگان”عبارت” همسران و فرزندان شهداء” اضافه می‌شود.
منبع:خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

نظرات