رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
  • یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
  • کد خبر : 18916
  • دولت » فرهنگ
  • چاپ خبر : فیض: بازنگری دستورالعمل اردوهای دانش آموزی در دستور کار است/تقی‌زاده:‌عامل اصلی حادثه هرمزگان خواب آلودگی راننده بوده است
گفتگوی ویژه خبری

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ در دستورالعمل مربوط به برگزاری اردوهای دانش آموزی باید تامل کرد که بازنگری آن در دستور کار قرار دارد.  به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان،  رئیس کمیسیون عمران مجلس رئیس، رئیس پلیس راه استان فارس، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش و معاون حمل و نقل […]

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ در دستورالعمل مربوط به برگزاری اردوهای دانش آموزی باید تامل کرد که بازنگری آن در دستور کار قرار دارد. 

به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان،  رئیس کمیسیون عمران مجلس رئیس، رئیس پلیس راه استان فارس، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ۱۱ شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع واژگونی اتوبوس دانش آموزان استان هرمزگان پرداختند.

 جاده در حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان نقشی نداشت

مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی گفت : خواب آلودگی راننده در این حادثه نقش داشت، و بر اساس نظر کارشناسان اعزامی به محل حادثه، جاده مشکلی نداشت و از نظر خط کشی، علائم و شرایط دیگر وضعیت نرمالی بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین عوامل ناامنی جاده های کشورمان چیست، اظهار داشت: بخشی از این حادثه به عوامل انسانی از جمله راننده ها و شرکت های حمل و نقل و مسافری و بخشی دیگر به پلیس، جاده و دیگر عوامل مانند بارندگی و لغزندگی جاده ها و خستگی و خواب آلودگی راننده ها برمی گردد.

 سرنشینان خودرو کمربند ایمنی نبسته بودند

تقی زاده تصریح کرد: سرنشینان این خودرو کمربندهای ایمنی را نبسته بودند و فقط راننده کمربند بسته بود که سالم ماند و کوچکترین جراحتی ندید اما بقیه سرنشینان پرتاب شدند و این موضوع تلفات و جراحات را بیشتر کرد.

در ادامه برنامه ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی مصاحبه ضبط شده پیرامون آخرین وضعیت مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی گفت: از ۳۴ بیماری که بستری بودند ۲۱ نفر مرخص شدند و ۶ بیمار در شیراز و ۷ بیمار در داراب بستری هستند.

وی افزود: همه اعمال جراحی که بیشتر ارتوپدی بود انجام شده است و به جز ۲ قطع عضو که در ابتدای حادثه و در سر صحنه داشتیم مورد خاص دیگری نداریم.

حریرچی اضافه کرد: دو مورد آسیب به مهره های کمری داریم که امیدواریم آسیب جدی عصبی نباشد، مریضی که بسیار بدحال بود در شیراز به درمان، خوب جواب داد.

محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه افزود : چرا اردو به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر نیمه شب در جاده باشد؟ فاصله دو استان هرمزگان و فارس به شکلی است که با ذره‌ای تدبیر می‌توانستند دانش‌آموزان را در طول روز که خطر وقوع حادثه کمتر است، راهی مقصد کنند.

راننده اتوبوس با تجربه نبود

وی با اشاره به اینکه راننده اتوبوس ۳۲ ساله بود و دائماً رانندگی نمی کرد به طوری که این فرد در هر ماه هفت هشت سفر داشت لذا باید اذعان داشت که راننده با تجربه نبوده است.

رضایی با اشاره به اینکه ایراد به پلیس راه هم برمی گردده افزود: چرا راننده ای که ۵ ساعت رانندگی کرده باید فقط۲۰ دقیقه استراحت کند؟

 آیین نامه آموزش و پرورش برای اعزام دانش آموزان به اردو ایراد دارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه آیین نامه آموزش و پرورش برای اعزام دانش آموزان به اردو ایراد دارد، گفت: در کنار خطای آموزش و پرورش، راننده، شرکت حمل و نقل و پلیس راه عامل جاده های دوطرفه هم از دیگر عوامل تاثیر گذار به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه انتخاب راننده و ساعت حرکت مناسب نبوده است، عنوان کرد: جاده های دو طرف عاملی برای خستگی راننده است لذا باید جاده ها را از حالت دو طرفه بیرون آورد، کیفیت جاده ها را باید اصلاح کرد، جاده های اصلی از حالت دو طرفه باید خارج شوند.

وی افزود: کمیسیون عمران مجلس گزارش نهایی خود را پیرامون موضوع اعلام خواهد کرد تا با دستگاه هایی که قصور داشتند، باید برخورد جدی شود.

مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ۹۰۰ دوربین در جاده‌های کشور فعال است، گفت: با افزایش پنج شش برابری جریمه‌های رانندگی شاهد شناسایی و کاهش تخلفات رانندگی هستیم.

وی با بیان اینکه سامانه هوشمند پایش تردد، سرعت راننده اتوبوس را دائما چک می‌کند و به محض این که راننده از سرعت تجاوز می‌کند هشدار داده می‌شود، افزود:۱۶ نهاد و سازمان از جمله اورژانس، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، صدا و سیما و پزشکی قانونی در کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه حضور دارند تا به بررسی همه جانبه حادثه پس از تشکیل کارگروه بپردازند.

عامل اصلی حادثه خواب آلودگی راننده بود

تقی زاده با بیان اینکه کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه هر ماه تشکیل جلسه می‌دهد، گفت: عامل اصلی حادثه فقط خواب آلودگی راننده بوده است.

وی درباره صلاحیت راننده اتوبوس ادامه داد: راننده از نظر سلامت و خصوصیات رانندگی مشکل نداشت.

وی با اشاره به اینکه هر جاده‌ای کارکرد خود را دارد و باید مسائل ایمنی مربوط به جاده رعایت شود، گفت: همه جاده‌ها ایمن هستند لذا نقاط پر حادثه در سال‌های گذشته شناسایی و بخشی دیگر رفع شد و برای برخی از نقاط آشکار سازی صورت گرفت.

سرهنگ احمد احمدی رئیس پلیس راه استان فارس طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه خواب ‌آلودگی راننده کاملاً مشهود بوده است گفت: بارها توسط مسافرین وسیله نقلیه به راننده تذکر داده شده بود .

وی افزود : علت حادثه عامل انسانی است لذا عدم توجه به جلو کاملاً مشهور بود

سرهنگ احمدی با اشاره به اینکه کارکرد وسیله نقلیه ۹ سال بود، ادامه دارد: بعد از واژگونی وسیله نقلیه روشن می شود و در نهایت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

رئیس پلیس راه استان فارس با اشاره به اینکه راننده تمام مدارک رانندگی مورد نیاز را داشته است، خاطرنشان کرد: توسط دو پلیس راه مدارک رانندگی مورد کنترل قرار گرفته است به طوری که در طول مسیر در چهار مرحله ایست بازرسی صورت گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه حدود یک کیلومتر قبل از پاسگاه پلیس راه از طریق سامانه مورد نظر تخلف راننده مشخص می شود، افزود: راننده یک ساعت قبل از حادثه شام می خورد و بعد از صرف شام آثارخستگی در راننده مشاهده می‌شود.

تا پایان تابستان برگزاری اردوهای دانش آموزی متوقف شد

مهدی فیض معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دستورالعمل مربوط به برگزاری اردوی های دانش آموزی باید تامل صورت گیرد، گفت: بازنگری این دستور العمل در دستور کار قرار دارد که تا پایان تابستان برگزاری اردوهای دانش‌آموزی متوقف شده است و از مهرماه نسخه جدیدی دستورالعمل تصویب  می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کوتاهی راننده عامل اصلی حادثه بوده است، افزود: بازنگری در دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش زمان بر و به صورت کارشناسی شده است.

فیض با اشاره به اینکه در آیین نامه دو راننده برای اتوبوس در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در اردویی که اخیرا رخ داده تمام قواعدی که در بخشنامه مطرح شده بود، رعایت شده است.

اخبار مرتبط

نظرات