رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۹ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 17 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
  • شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
  • کد خبر : 17390
  • علمی
  • چاپ خبر : چالش در هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی/ مشکل لغو رای گیری الکترونیکی از کجا آب می‌خورد؟
انتخابات نظام پزشکی

سرانجام پس از مدت‌ها آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی، روز گذشته برخلاف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روند برگزاری این انتخابات صنفی با اشکالات جدی همراه شد. به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان؛ هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، صبح جمعه ۳۰ تیرماه از ساعت ۸ صبح به دو شیوه الکترونیکی و حضوری […]

سرانجام پس از مدت‌ها آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی، روز گذشته برخلاف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روند برگزاری این انتخابات صنفی با اشکالات جدی همراه شد.

به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان؛ هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، صبح جمعه ۳۰ تیرماه از ساعت ۸ صبح به دو شیوه الکترونیکی و حضوری آغاز و ۲۵۰ هزار نفر واجد شرایط رای‌دهی از ۶ گروه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و لیسانسیه‌های پروانه‌دار در آن شرکت کردند که به دلیل بروز مشکلاتی رای‌گیری الکترونیک از سوی وزارت بهداشت لغو و رای‌گیری به صورت حضوری برگزار شد.

در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی ۵ هزار و ۱۷۶ نفر کاندید از ۶  گروه اعلام شده، تایید صلاحیت شدند و این انتخابات ساعت ۲۲ شب گذشته به پایان رسید و شمارش آرا نیز آغاز شد.

اگرچه از ماه‌ها قبل، برای برگزاری انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی تلاش‌های بسیاری شده بود و قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز به جامعه پزشکی اطمینان داده بود که تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی توسط وزارت بهداشت درنظر گرفته شده، اما با توجه به اختلالات گسترده در زمان رای‌گیری، انتخابات الکترونیک ملغی شد.

پزشکان جوان از رای دهی بازماندند

به دلیل اینکه از قبل اعلام شده بود که امکان رای دهی در انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی نیز فراهم شده است، بسیاری از پزشکان با این تصور قصد داشتند در انتخابات حضور پیدا کنند و با توجه به این که زمان برگزاری این انتخابات روز جمعه ۳۰ تیرماه اعلام شده بود تعداد از پزشکان در کشیک بوده و عده‌ای هم به تعطیلات رفته بودند و با لغو شدن انتخابات الکترونیک، عملا امکان رای دهی برای این افراد از بین رفت.

در واقع با لغو انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی تعدادی از دستیاران نتوانستند معرفی نامه بگیرند و در رای دهی حضوری شرکت کنند و عده‌ای از پزشکان به خصوص قشر جوان و درحال تحصیل از رای دهی عقب افتادند و تمدید انتخابات تا ساعت ۱۰ شب تاثیر زیادی بر کمک به شرکت پزشکان جا مانده از انتخابات نداشت.

سیل گسترده اعتراضات نسبت به روند برگزاری انتخابات

اگرچه این انتخابات با حواشی زیادی همراه بود و عده‌ای از کاندیدا‌ها نسبت به شیوه برگزاری آن اعتراض خود را اعلام نموده و حتی خواستار ابطال انتخابات شدند، اما محمد حسین قربانی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی درخصوص مشکلات پیش آمده در برگزاری انتخابات الکترونیک نظام پزشکی، گفت: دراین دوره از انتخابات تمام تلاش‌ها و کوشش‌ها براین بود که انتخابات به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود و بستر‌های لازم نیز تا حدودی فراهم شد، اما به جهت وجود برخی مشکلات و بستن بعضی از فضا‌ها، پیش بینی برای برگزاری انتخابات به هر دو روش دستی و الکترونیکی انجام شده بود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تا نیمه‌های شب پنج شنبه هفته گذشته بستر‌های لازم برای برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی فراهم بود، اعلام کرد: متاسفانه در سیستم رمزگذاری و رمزگشایی اختلالاتی به وجود آمد، ولی طبق پیش بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات به روش دستی برای حدود ۲۰۰ حوزه انتخابیه از این روش نیز در برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی استفاده شد؛ ضمن اینکه اعضاء هیات نظارت و اعضاء هیات اجرایی تعرفه‌ها را معادل تعداد رای دهندگان آماده کردند.

وی با بیان اینکه نیمه‌های شب قبل از برگزاری انتخابات عدم برگزاری به صورت الکترونیکی اعلام شد، تاکید کرد: به سرعت پس از اعلام این خبر، فضا برای برگزاری انتخابات به شکل دستی و سنتی فراهم و انتخابات در کمال آرامش برگزار شد، تنها با توجه به قول‌هایی مبنی بر برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی بسیاری از پزشکان واجد شرایط رای دادن نتوانستند دراین دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی شرکت کنند که باید از تمام این افراد عذرخواهی کرد.

مشکل در پهنای باند علت اصلی شکست انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی

قربانی با اشاره به اینکه انتخابات در سطح قابل قبولی برگزار شد، گفت: ضعف‌هایی در سیستم الکترونیک، اینترنت و پهنای باند وجود داشت، اما با توجه به پیش بینی‌های به عمل آمده انتخابات قابل قبولی برگزار شد، بنابراین طرح برخی اخبار مبنی بر ابطال انتخابات این دوره به هیچ عنوان صحیح نیست و به هیچ عنوان به سمت ابطال انتخابات نظام پزشکی حرکت نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه مشارکت در این دوره نسبت به سال گذشته نیز بهتر بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نمی‌توان بستر‌های لازم را بر حضور و مشارکت صد درصدی همه افراد در انتخابات فراهم کرد، گفت: متاسفانه سیستم به شکل الکترونیک بدون اشکال نیست، اما وقتی فضا آماده نیست و توان نوشتن یک نرم افزار دقیق و متقن وجود ندارد؛ باید به سمت و سوی انتخابات دستی و سنتی حرکت کرد.

صحت انتخابات در هاله‌ای از ابهام

برگزاری انتخابات نظام پزشکی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقاتی است که هر چهار سال یک‌بار در جامعه پزشکی اتفاق می‌افتد؛ انتخاباتی که به گفته اکثر مسئولان یکی از نماد‌های همدلی جامعه پزشکی است، اما دیروز اعتراض بسیاری از اعضاء جامعه پزشکی را به دنبال داشت و حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیاری از این افراد خواستار لغو کلی این انتخابات و برگزاری آن در فرصتی دیگر و البته با مدیریت و نظارت بهتر و دقیق‌تر شدند.

با توجه به اعتراضاتی که از سوی جامعه پزشکی نسبت به روند برگزاری انتخابات و مشکلات ایجاد شده به گوش مسئولان ذیربط رسید و البته باید به معترضان حق داد که نتوانند نتایج انتخابات را به‌ عنوان نمایندگان واقعی جامعه پزشکی قبول کنند، اما علی جعفریان رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی گفت: آرایی که به صورت الکترونیکی در انتخابات اخذ شده از درجه اعتبار ساقط و  هیات نظارت بر انتخابات، تعیین کننده سلامت انتخابات است و اگر کسی درخواست ابطال آرا را داشته یا ابهامی در این زمینه دارد؛ هیات نظارت مرکزی باید به آن رسیدگی می‌کند و مستند آن قانون نظام پزشکی و آئین نامه اجرایی انتخابات است.

با اختلال در سیستم رای گیری الکترونیک و نهایتا اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت و هیئت نظارت و اجرائی انتخابات، فرآیند رای‌گیری به صورت حضوری و دستی انجام شد.

ناگفته نماند بروز چنین مشکلی در یکی از وزارتخانه‌های بزرگ دولت آن هم برای یکی از بزرگترین انتخابات صنفی جای تامل بسیار دارد، برنامه‌ای که بنا به گفته سید محمود تارا رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت قرار بود از اتلاف وقت و هزینه بیش از ۲۵۰ هزار سفر شهری بین شهری جلوگیری کند، حالا باید منتظر ماند و دید نتایج هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی به کجا خواهد رسید؟

اخبار مرتبط

نظرات