رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
روحانی رییس جمهور

رئیس‌جمهور، عصر امروز، چهارشنبه، ۲۰ مردادماه در مراسم اختتامیه سی‌وسومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و میلاد امام رضا(ع) و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: چنین جمع‌هایی یادآور اسطوره‌های بسیار پرافتخار ملت ایران در زمینه آموزش و پرورش […]

رئیس‌جمهور، عصر امروز، چهارشنبه، ۲۰ مردادماه در مراسم اختتامیه سی‌وسومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و میلاد امام رضا(ع) و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: چنین جمع‌هایی یادآور اسطوره‌های بسیار پرافتخار ملت ایران در زمینه آموزش و پرورش است؛ همچنین شهید بهشتی که به عنوان شخصیتی که در تحول و ایجاد شرایط جدید در دروس حوزوی نقش بسزایی داشت و در آن دوران خاص با تأسیس دبیرستان دین و دانش در قم به تربیت فرزندان این مرز و بوم شتافت.

وی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش را خادمان فرهنگ و علم و دانش کشور نامید و اظهار کرد: چهره‌هایی که امروز در خدمتشان هستیم و همه آنهایی که امر آموزش و پرورش در سراسر کشور را برعهده دارند، بار بسیار سنگین، تأثیرگذار و سرنوشت‌سازی را برای جامعه و کشور بر دوش دارند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشد و توسعه و پیشرفت کشور ما بی‌تردید از مدرسه آغاز می‌شود، گفت: مدرسه پایه‌ای است که نقش بسیار تأثیرگذاری برای توسعه کشور و ایجاد سرمایه عظیم انسانی، سرمایه فرهنگی، سرمایه علمی و اجتماعی دارد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: البته وقتی ما از آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم، آموزش عالی نیز در کنارش قرار دارد که در کشور ما از یکدیگر تفکیک شده‌اند، اما در بسیاری از کشورها این ۲ در یک مجموعه هستند و بعدها می‌توان روی این مسئله فکر کرد که جدایی آنها مفید است یا تفکیک آنها.

وی تصریح کرد: در توسعه کشور که برای ما بسیار مهم است، آموزش و پرورش نقش اساسی دارد و لذا هزینه‌هایی که ما در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم، هزینه جاری نیست، بلکه هزینه‌های سرمایه‌ای است؛ چون ما بزرگ‌ترین سرمایه کشور را در مدارس‌مان پرورش و رشد می‌دهیم و به دست می‌آوریم و آن سرمایه انسانی است و این سرمایه انسانی به سرمایه‌های دیگر منتهی می‌شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رشد و توسعه بدون آموزش که توسعه علم و آگاهی است و بدون پرورش که تصحیح اخلاق و رفتار است، انجام‌پذیر نخواهد بود، گفت: آموزش و پرورش باید متناسب با نیازهای جامعه حرکت کند؛ برخی از نیازها، نیازهای عام است و گذر زمان تفاوتی در آنها ایجاد نمی‌کند، اما برخی دانش‌ها و آموزش‌ها و مهارت‌ها باید متناسب با شرایط و نیاز جامعه صورت گیرد.

وی گفت: اگر امروز فردی از دبستان یا دبیرستان فارغ‌التحصیل شود، اما علم و دانشش برای جامعه تأثیرگذاری کافی نداشته باشد، باید به مواد درسی و نحوه آموزش و اینکه چگونه باید فرزندان را برای جامعه آماده کنیم باز گردیم.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر ضرورت توجه به نیازهای جامعه از سوی آموزش و پرورش اظهار کرد: کاری که معلم در کلاس درس انجام می‌دهد غیر از علم و دانش، آموزش سبک زندگی است؛ معلم با حضور و اخلاق خود و نحوه سخن گفتنش‌‌، سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را با هویت فرهنگی دینی و ملی برای دانش‌آموز و خانواده‌های دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید خود را با شرایط جهانی تطبیق دهیم، گفت: نمی‌توان از دنیا جدا بود؛ چرا که انزوا مفهومی ندارد؛ همان‌طور که پیامبر اسلام(ص) فرمودند «اطلبوا العلم و لو بالصین» نشان می‌دهد که برای علم و دانش هیچ مرز تعیین‌کننده‌ای نیست.

وی ادامه داد: دین از طریق تجارت و تجار به جهانیان معرفی شد؛ جهانیان از ما استفاده‌های زیادی در علم و دانش کردند و امروز نیز در برخی زمینه‌ها از ما بهره می‌برد و ما هم باید از آنها استفاده و بهره‌برداری کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: در هر کجا که هستیم گامی برداریم تا به دشمنان بگوییم که توطئه تحریم و فشار شما برای ملت بزرگ ایران بی‌اثر بوده است؛ برای ما جای افتخار دارد که با ایستادگی ملت ایران، با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با تلاش و فعالیت هنرمندانه دیپلمات‌های ما، امروز راه به روی مردم در مسیر احقاق حقوقشان هموار شده است.

وی ادامه داد: مردم ایران با ایستادگی، مقاومت، تلاش و فداکاری هنرمندانه‌شان توانستند توطئه استکبار جهانی، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه را که متأسفانه با ملت ایران میانه خوشی نداشته و ندارند، خنثی کنند؛ توطئه‌شان این بود که ما در مذاکرات هسته‌ای موفق نشویم و امروز نیز تلاش می‌کنند تا از فضای به وجود آمده در پسابرجام نتوانیم حداکثر استفاده را بکنیم.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: ما باید خود را با شرایط جهانی در چارچوب حفظ اصول و منافع خودمان تطبیق دهیم و بتوانیم نسل جوان را طوری تربیت کنیم تا بتوانند در جوامع مختلف برای کشورشان و برای منطقه و مسلمان‌ها و جهانیان مفید و مؤثر باشند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان مانع استفاده جوانان از فضای مجازی شد، گفت: در عین حال نگرانی‌های عمده‌ای در این زمینه وجود دارد، برای همین لازم است نسل جوان را درست هدایت کنیم؛ استفاده از این شبکه‌ها بدون مراقبت، هدایت و آموزش بسیار خطرناک است؛ باید با آموزش دقیق به جوانان بگوییم از این ابزارها چه استفاده‌های خوبی می‌توان داشت و چه خطراتی در کمین آنهاست.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: اگر جوان‌ها را درست تربیت کنیم، همین‌ افراد در دانشگاه‌های خارجی انجمن اسلامی تشکیل می‌دهند و دور هم جمع می‌شوند و دعای کمیل و توسل می‌خوانند و سخنرانی مذهبی ترتیب می‌دهند.

وی با اشاره به حضور ۱۲ ساله فرزندان ایران در مدارس آموزش و پرورش گفت: مردم امانت بزرگ و نفیسی را در اختیار شما قرار می‌دهند که باید قدر این فرصت و نعمت الهی را بدانیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط امروز کار معلمان سخت‌تر است، گفت: باید به‌گونه‌ای جوانان را تربیت کنید که از ابزار و وسایل و علم و دانش و دنیای نو به خوبی استفاده کنند و به ضرر خودشان و منافع خودشان بهره‌برداری سوئی نبرند.

وی اظهار کرد: امر آموزش و پرورش و تربیت فرزندان جامعه، یک امر دو سویه است؛ از یک طرف معلمان حضور دارند و از طرف دیگر والدین هستند؛ بنابراین لازم است والدین را به مشارکت فعال دعوت کنیم. آنها نیز باید حضور پیدا کنند تا با همفکری آنها نسل جوان و نوجوان را در مسیر علم و دانش و پرورش و اخلاق قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری ایکنا

اخبار مرتبط

نظرات