رفتن به بالا

فرهنگی ورزشی هفت لوح " 7لوح "


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May
-١٨(°C)
وزش باد (mph)
فشار (in)
اشعه فرابنفش -
رطوبت (in)
نوبخت

سخنگوی دولت گفت: هیئت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی، قرارداد توتال را از نظر زمان اجرا، متن، تعهدات، مقدار محصول تایید کرد. به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان،  محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود  در دولت یازدهم با اصحاب رسانه که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۰ مرداد ماه) گفت: یک هیئت عالی […]

سخنگوی دولت گفت: هیئت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی، قرارداد توتال را از نظر زمان اجرا، متن، تعهدات، مقدار محصول تایید کرد.

به گزارش ۷لوح به نقل از خبرنگاران جوان،  محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود  در دولت یازدهم با اصحاب رسانه که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۰ مرداد ماه) گفت: یک هیئت عالی بر همه قراردادهای نفتی نظارت می‌کند در این راستا مرجع مورد نظر برای بررسی قرارداد توتال معرفی شد و طبق بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده تعهدات قرارداد توتال، مقدار محصول، متن قرارداد و زمان اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با اتفاق آرا این قرارداد به تأیید رسید.

سخنگوی دولت ادامه داد: ترکیب هیئت عالی از اعضای سه قوه تشکیل شده که دادستان کل، روسای کمیسیون برنامه و بودجه و انرژی مجلس، مسئولان وزارت نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در این هیئت عالی حضور دارند.

وی افزود:‌ طی بیست سال آینده قرارداد توتال ۸۵ هزار میلیارد دلار عواید به دنبال خواهد داشت که عواید اصلی آن از آن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: اگر به دنبال افزایش رشد اقتصادی هستیم باید سرمایه گذاری خارجی را به کشورمان جذب کنیم اما اگر این مهم محقق نشود، مردم نسبت به انتخاب خود دلسرد می‌شوند، زمانی که اعلام کردیم ایران قصد دارد به رتبه نخست اقتصادی دست پیدا کند کشورهای منطقه با سند چشم انداز و بی‌سند بیدار شدند.

دولت تاکنون ۵ هزار و ۱۰ میلیارد تومان به گندم کاران پرداخت کرده است

سخنگوی دولت با اشاره به میزان گندم خریداری شده از کشاورزان یادآور شد:‌ تا نهم مرداد ماه سال جاری ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خریداری شد و دولت تاکنون ۵ هزار و ۱۰ میلیارد تومان آن را به گندم کاران پرداخت کرده و مابقی آن هم در دست پرداخت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه ششم در حال اجرا است، گفت: مهم‌ترین هدف برنامه ششم توسعه تأمین رشد ۸ درصدی اقتصاد است از این رو برای انجام این کار باید سالانه ۷۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود که بخشی از این سرمایه گذاری از سوی دولت و شرکت‌های دولتی صورت بگیرد.

نوبخت متذکر شد: اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی در اقتصاد دست پیدا کنیم باید سالانه ۹۵۵ هزار فرصت شغلی در کشورمان ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: متأسفانه برخی انتقاد‌ها به عملکرد اقتصادی دولت وارد می‌شود و باید نسبت به این موضوع گله کرد، چراکه برخی افراد بدون انجام اقدامات کارشناسی این مسائل را بیان می‌کند به هرحال باید برای بیان دیدگاه‌ها مطابق شاخص‌ها و اعداد و ارقام اظهارنظر کرد.

وی اضافه کرد:‌ تا روز هشتم مرداد ماه سال جاری ۲۵ هزار و ۴۳۳ واحد تولیدی توانستند ۱۷ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند، همچنین ۱۶هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در نظر گرفته شد.

نوبخت بیان داشت: همچنین برای طرح‌های عمرانی استانی ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و برای طرح‌های ملی هم ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌ایم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تا روز هفتم مرداد ماه سال جاری ۵۲ هزار و ۵۹۱ تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شدند و دولت جایگزین این خودروهای فرسوده را به سازمان تاکسیرانی تحویل داد.

وی در واکنش به برخی اظهارات درباره قتل بنیتا و اینکه گفته می‌شود پلیس به این موضوع توجه ویژه‌ای نکرده، تصریح کرد: از پلیس زحمت‌کش و مومن که وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند قدردانی می‌کنم و امیدوارم فضای امن در جامعه به خوبی حاکم شود تا نیازی به برقراری امنیت در جامعه نباشیم، همان طور که در این باره اطلاع رسانی شده پرونده بنیتا در مراجع قضایی است و قوه قضاییه قطعا با تکیه بر واقعیات تصمیم‌گیری و بررسی خود را انجام می‌دهد، همچنین دستگاه قضا درباره پرونده درگیری نماینده مجلس با پلیس فرودگاه بررسی لازم را انجام می‌دهد.

لیست نهایی کابینه دوازدهم در مراحل پایانی قرار دارد

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لیست نهایی کابینه دوازدهم روز مراسم تحلیف به مجلس معرفی می‌شود؟ گفت: لیست نهایی کابینه دوازدهم در مراحل پایانی قرار دارد و همان طور که پیش از این اعلام شد روحانی همه پیشنهادهای جریان‌های سیاسی مختلف و سه فراکسیون مجلس و سایر گروه‌های سیاسی را اجتماع کرده اما نهایتا شخص رئیس جمهور در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: فرآیند تشکیل کابینه به خوبی در حال انجام است و رئیس جمهور خود را نسبت به مطالبات مردم متعهد می‌داند و از این رو مناسب‌ترین افراد را برای همکاری انتخاب می‌کند، البته اگر کسی در کابینه دوازدهم حضور پیدا نکرد به معنی ناکارآمدی فرد مورد نظر نیست و رئیس جمهور براساس برخی مناسبت‌ها و شاخص‌ها افراد را انتخاب می‌کنند.

ممکن است همه چیز در لحظه آخر برای تشکیل کابینه تغییر کند

وی ادامه داد: ممکن است همه چیز در لحظه آخر برای تشکیل کابینه تغییر کند و اینکه بنده در کابینه حضور خواهم داشت یا در کدام قسمت از دولت فعال‌ خواهم بود هفته آینده مشخص می‌شود، در دولت یازدهم بنده سنگ زیرین آسیاب بودم و جایگاه بنده در دولت دوازدهم به زودی مشخص می‌شود.

نوبخت در ادامه نشست خود درباره آخرین وضعیت موسسات مالی اعتباری کاسپین و ثامن بیان داشت: لازم است اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و بنده از رئیس بانک مرکزی درخواست می‌کنم توضیحات لازم را بیان کند.

سخنگوی دولت در واکنش به اینکه گفته می‌شود دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌الانبیاء بدهکار است، افزود: بدهی میان دولت و پیمانکاران وجود دارد اما بنده از میزان و جزئیات آن اطلاع ندارم.

نوبخت درباره تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه و انتصاب یک مرد به عنوان ریاست این سازمان یادآور شد: سازمان محیط زیستهمچنان به عنوان یک سازمان فعالیت دارد و دستور کاری برای تبدیل آن به وزارتخانه وجود ندارد، همچنین زن یا مرد بودن ریاست این سازمان تفاوتی ندارد چرا که به صورت جنسیتی تصمیم گیری نمی‌کنیم و اصل بر توانایی‌ها و توانمندی‌های افراد است.

سخنگوی دولت با اشاره به نقض فاحش برجام از سوی طرف مقابل، بیان داشت: خوشبختانه نقض برجام از سوی یک هیئت نظارت بررسی و دولت به تنهایی در این باره اظهارنظر نمی‌کند، ما در این زمینه از منافع مردم و مصالح کشور کوتاه نمی‌آییم و در شورای عالی امنیت ملی که روسای قوه مققنه، قضاییه و فرماندهان نظامی حضور دارند تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند و به عبارتی می‌توان گفت این هیئت، هیئتی فرادولتی است که مجموع نظرات آنها به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد.

وی درباره حضور زنان در کابینه دوازدهم گفت: نباید این همکاری با دولت فقط با حضور زنان در وزارتخانه‌ها محدود شود بنده وزیر نیستم اما در کابینه نقش و حضور دارم و این حضور به اندازه خود قابل اهمیت است.

زنان نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم خواهند داشت

نوبخت ادامه داد: اگر برای همکاری در کابینه و پاسخ به مطالبات مردم بانویی وزیر نشده نباید این موضوع را به حساب عدم استفاده از ظرفیت زنان تلقی کرد به هرحال همچنان زنان نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم خواهند داشت.

وی با اشاره به طرح دولت برای ارائه مسکن به مردم متذکر شد: علاوه بر اتمام مسکن مهر، مسکن حمایتی و اجتماعی را در دستور کار دولت دوازدهم قرار دادیم تا بتوانیم پاسخگوی متقاضیان مسکن باشیم، همچنین تأمین مالی این طرح‌ها هم در دست انجام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتظارات اصولگرایان برای چینش کابینه بیشتر بوده یا اصلاح طلبان، افزود: رئیس جمهور از همه طیف‌ها و گروه‌ها خواست تا برای تشکیل کابینه نظر خود را اعلام کند در نهایت پس از استماع اظهارنظرهای مختلف جمع‌بندی صورت می‌گیرد، لذا روحانی به جای آن که به دنبال بده بستان‌های سیاسی باشد به ظرفیت افراد برای پاسخگویی به مطالبات مردم توجه می‌کند.

کابینه دوازدهم فراجناحی خواهد بود

نوبخت اضافه کرد: قطعا کابینه دوازدهم فراجناحی خواهد بود و رئیس جمهور کسانی که در انتخابات ۹۲ و ۹۶ را همراهی کردند را فراموش نمی‌کند و هرحال شاخص‌هایی برای رئیس جمهور وجود دارد که براساس آن تصمیم گیری می‌کند در نهایت باید اجازه داد تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شود ما هم باید برای رئیس جمهور دعا کنیم که موفق باشد زیرا موفقیت وی موفقیت نظام است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور نمایندگان خارجی در ایران برای مراسم تحلیف به عنوان یک فرصت برای ایران تلقی می‌شود، تصریح کرد: کشورهای دنیا می‌بینند ایران این گونه با شکوه در انتخابات شرکت می‌کنند و مردم برای آ‌ن که فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند مدت‌ها در صف‌های طویل می‌ایستند از این رو این اتفاق مورد ارزیابی جهان نسبت به انتخابات و نظام مردم سالاری ایران قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این ارزیابی مثبتی است و بسیاری از ابهامات نابحق گذشته علیه ایران را برطرف می‌کند به همین دلیل است که ایران در منطقه پرآشوب و ناامن جایگاه خود را حفظ کرده و مورد اقبال کشورهای مختلف قرار می‌گیرد، حضور روسای جمهور خارجی در مراسم تحلیف هم بی‌تردید باعث تقویت منافع ملی ماست.

نوبخت درباره نظر رئیس دیوان محاسبات در خصوص تخلفات نقدی احمدی نژاد یادآور شد: دیوان محاسبات میزان این تخلف را ۷یا ۸ هزار میلیارد تومان گزارش داد اما ما عدد و رقمی در این زمینه اعلام نکردیم و اجازه دادیم این موضوع مسیر خود را طی کند تا به مرحله اجرا برسد به هرحال خسارت سنگینی بود و امیدواریم احکام مورد نظر اجرایی شود.

وی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و واکنش کشورمان نسبت به این موضوع همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور افزود: برجامدستاورد ملت ایران بود و همچون انقلاب اسلامی به عنوان دستاورد دیگر کشورمان خالی از نوسانات و هجمه‌ها نبوده است، انقلاب از آغاز شکل گیری تاکنون در معرض طوفان‌ها قرار گرفت و برجام هم به همین ترتیب مورد نوسانات مختلف قرار گرفته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تندروهای آمریکا حتی رژیم صهیونیستی با برجام مخالف بودند و می‌توان گفت برجام از ابتدا دشمنانی داشت که کوتاه هم نمی‌آمدند البته در دولت آمریکا تحولی پیش آمد و فردی با محاسبات و تفکرات ترامپ حاکم شد که دنیا او را با تردید نگاه می‌کند.

نوبخت اظهار داشت: باید پذیرفت مخالفان برجام با روی کار آمدن ترامپ تقویت شدند اما این‌ اتفاق‌ها از سوی یک کشور یعنی آمریکاست در حالی که ما با پنج کشور دیگر روبه‌رو هستیم و آنها درباره برجام تعیین تکلیف می‌کنند، همچنین مسئولان ما درباره موشک ماهواره‌بر سیمرغتوضیحاتی را به طرف‌های مقابل می‌دهند که این اقدام با متن برجام مغایرتی نداشته است.

وی همچنین درباره حضور زنان در دولت دوازدهم متذکر شد:‌ گاهی تفکری وجود دارد مبنی بر اینکه زنان نباید در کابینه دولت حضور داشته باشند، رئیس جمهور اصلا این دیدگاه را قبول ندارد و معتقد است باید از توانمندی‌های همه زنان و مردان در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی استفاده کرد همچنین باید جوانان را در پست‌های مختلف کشوری به کار بگیرد چرا که مبنای عمل، توانمندی در ظرفیت افراد است.

سخنگوی دولت درباره برخی تحرکات مخرب که منافع مردم را به خطر می‌اندازد، بیان داشت: دولت اجازه نمی‌دهد این گونه تحرکات رخ دهد و اگر منافع مردم در کنش‌ها مخدوش شود و مصالح آنها به خطر بیفتد، واکنش نشان می‌دهد.

نوبخت ادامه داد: دولت با حادثه حمله به سفارت عربستان مخالف بود و آن را اقدام درستی نمی‌داند چراکه این اتفاق با قانون مجلس شورای اسلامی و قضاوت قضات در قوه قضاییه مغایر بوده و افرادی هم که این اقدام را انجام دادند کار درستی نکردند ممکن است سعودی‌ها از موازین بین‌المللی خارج شوند اما ما نباید اصول بین‌المللی را زیر پا بگذاریم.

وی با اشاره به جلسه سران سه قوه بیان داشت: این جلسه بسیار خوب و مفید بود و برای دولت رسیدن به رشد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو تمامی قوا باید در کنار یکدیگر در این راستا تلاش کنند.

سخنگوی دولت درباره لغو کنسرت شهرام ناظری، گفت: لغو کنسرت این هنرمند باعث تأسف ماست از مسئولان محلی و استانی انتظار داریم شرایط اجتماعی استان‌ها را مورد برسی قرار دهند و شرایطی پیش نیاید که مسائل استانی دغدغه ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما به هنر و هنرمندان خصوصا هنرمندان اصلی اهمیت می‌دهیم و خبر لغو کنسرت ناظری من را متأثر کرد، امیدوارم مسئولیت‌های استانی و منطقه‌ای با درک مسائل به خوبی اعمال شود.

سخنگوی دولت گفت: اظهارات متناقضی درباره لغو کنسرت ناظری شنیده شد که خارج از وظایف و اختیارات دولت بود اما باید بدانیم که بیان این گونه مسائل برای نظام خوب نیست.

لیست تحریم شرکت‌های آمریکایی‌ در دست تنظیم است

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش ایران به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا چه خواهد بود، اضافه کرد: هیئت ناظر بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد و هرگونه نظر این هیئت برای ما لازم الاتباع است.

وی خاطرنشان کرد:  دولت در کنار سایر قوا و مقام معظم رهبری هماهنگی خوبی را دارد و حتی اگر تفاوت نگاه و نگرشی وجود داشته باشد برای حفظ منافع ملی یکدل و یک صدا هستیم. لیست تحریم شرکت‌های آمریکایی‌ در دست تنظیم است.

سخنگوی دولت همچنین درباره تأثیر فضای مجازی در چینش کابینه بیان داشت: این گونه فضاسازی‌ها تأثیری در تشکیل کابینه ندارد و رئیس جمهور شخصا در این باره تصمیم گیری می‌کند به هرحال رئیس جمهور ما زیرک است، جوگیر نمی‌شود و مطالبات مردم و برای وی در اولویت قرار دارد و کسانی را به عنوان همکار انتخاب می‌کند که بتواند انتظارات مردم را برآورده کند به هرحال اگر به گروه‌های سیاسی غنائم داده شود اما مردم راضی نباشند فایده‌ای نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظرات